Klussen op Curacao - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu Klussen op Curacao - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu

Klussen op Curacao

Door: Fenneke

Blijf op de hoogte en volg Ivo en Fenneke

05 Oktober 2010 | Curaçao, Willemstad

De 10 weken in Nederland zijn omgevlogen en afgelopen woensdag zijn we weer naar Curacao gevlogen. Onze Rebel is die dag van het stallingsterrein naar het klusterrein gebracht.
Voordat we vertrokken hebben we de Canadese Judy en Steve met hun dochters Stephany en Marine een paar dagen op bezoek gehad. Ze maken een tocht met een camper door Europa. We hebben ze in Halifax ontmoet waar we bij hun thuis hartelijk ontvangen werden en mochten douchen en een was draaien.

Onze oude rubberboot liep steeds harder leeg en we hebben in Nederland een nieuwe gekocht omdat ze in Curacao minstens 2x zo duur zijn. De boot moest dus mee als bagage, dat was nogal een gedoe op Schiphol, maar alles is meegekomen.

We hadden niet zo’n zin om op een warme boot te slapen de eerste nacht en zijn na aankomst meteen naar een leuk pension gegaan. We hebben heerlijk geslapen.
Simone de eigenares van het pension heeft ons de volgende dag naar de werf gebracht. Voor wie leuk en relaxed in Curacao wil overnachten: www.curacaobenb.com

Het plan is om volgend jaar september met boot terug te komen in Nederland, dit wordt het laatste jaar van deze reis. Wanneer we weer thuis zijn gaat Ivo de boot een grote onderhoudsbeurt geven. Daarom gaan we deze keer alleen het onderwaterschip opnieuw van een beschermlaag voorzien. Verder doet Ivo nog wat klussen die op het droge moeten. De rode verf van de romp is eigenlijk ook aan vernieuwing toe, maar we vinden het te warm om dit allemaal te gaan doen en in Nederland gaat dit beter. We werken nu alleen wat kale plekken bij.

Tijdens het orkaanseizoen regent het hier veel en het is daardoor vochtig en warm.
Daarom is Ivo bij de watersportzaak op de werf meteen een airco gaan halen die nu op ons luik staat en het binnen lekker koel maakt. Onze Franse buurman vroeg ’s avonds of we ’s nachts de airco uit konden zetten want de airco maakt teveel herrie en zit dicht bij het luik van hun slaapvertrek. Wij willen juist koel slapen. Toen Ivo zei dat de airco niet uitging was de Franse buurman boos. Hij wilde niet meer met Ivo praten toen hij het er nog verder met hem over wilde hebben. Sindsdien zegt de buurman geen woord meer tegen ons.

Naast ons waren ze het onderwaterschip van de boot aan het schuren. De wind stond net even verkeerd en in een mum van tijd was de hele boot blauw, lekker dan! Gelukkig stond de airco nog niet aan en waren de mannen snel klaar, maar Ivo moest wel de hele boot schoon spuiten, want anders lieten we overal blauwe sporen achter.

Curacao is niet echt een fiets eiland, maar we hebben toch maar de fietsen te voorschijn gehaald om boodschappen te doen bij de dichtstbijzijnde supermarkt, de Albert Heijn..
Om er te komen moet je langs de snelweg fietsen, je moet er wat voor over hebben om aan eten te komen. Ik vond het wel apart om hier door een Albert Heijn te lopen. Gelukkig blijkt er ook elke ochtend een busje van een andere supermarkt te komen om iedereen die er boodschappen wil doen op te halen en daarna weer terug te brengen.

De volgende dag zijn we echt met het klussen begonnen. Maar voor dat het zover is moeten alle benodigde gereedschappen te voorschijn komen, en dan wordt het meteen een rotzooitje in de boot. Ons oude bijbootje is het “schuurtje” geworden, deze kunnen we zo over alle gereedschappen gooien als we klaar zijn met klussen of als het gaat regenen, erg handig.
Ik ben begonnen met het schrapen van de losse verf en aangroei van het onderwaterschip en toen ik daar net mee wilde stoppen ’s middags zag ik 2 bekenden aankomen. Het duurde even voordat ik besefte dat het Joost met vriendin was. Ze zijn hier op vakantie en vonden het leuk de boot te komen kijken. Joost is de zoon van Coby en Johan, Ivo’s buren. Joost heeft nog gezien hoe Ivo in de tuin de Rebel aan het bouwen was, maar had de boot nog niet eerder van binnen gezien.

We zijn nu alweer een paar dagen hard aan het werk. Ivo heeft extra blokken in de zwaardkast gemaakt om te voorkomen dat het midzwaard rammelt als deze niet helemaal in of uit is. Ook heeft hij de kranen van onze wc vervangen. Het schrapen van het onderwaterschip is een hele klus maar ik ben bijna klaar en dan kunnen we de slechte plekken behandelen en gaan schuren.
Er valt overdag regelmatig een bui waardoor we onze buiten werkzaamheden moeten staken en klussen binnen moeten doen.

We kunnen af en toe wel wat afleiding gebruiken, maar gelukkig komt er altijd wel iemand langs om een praatje te maken.
Inge en Pieter van de Baerne zijn ook aan het klussen op hun stalen boot.
We wisselen af en toe de stand van de werkzaamheden uit en Ivo kan gereedschap van ze lenen en zij van ons.
Henk en Joke van de Zeevonk kwamen gisteren even bij ons langs nadat ze op de Baerne geluncht hadden.

Hopelijk zijn onze werkzaamheden snel afgerond zodat we gauw weer lekker kunnen dobberen.

Even een aanvulling:
Het is inmiddels dinsdagavond 5 oktober.
We hebben de hele dag hard gewerkt en het schiet gelukkig al aardig op.
Onze Franse boze buurman is vandaag te water gelaten dus die heeft geen last meer van ons.
De Baerne gaat morgen het water in en daarom hadden we aan het eind van de middag een borrel.

• 05 Oktober 2010 - 17:15

Peter En Hein :

We zijn 36 km van Santiago en hopen daar donderdag aan te komen. Ik ( Hein ) heb inmiddeels meer dfan 700 km gelopen en peter al meer dan 200 Km. Op moment koud en regen. Bij jullie hopelijk beter weer. Liefs H&P

• 05 Oktober 2010 - 21:21

Petra:

Het was leuk jullie weer live te zien in Holland. Maar na die 10 weken vakantie moet er nu wel weer gewerkt worden. Laat die blauwe handjes maar eens wapperen! nee hoor schatjes, geniet er nog maar eens lekker van en tot ziens!

• 10 Oktober 2010 - 17:26

Roel Enjacqueline:

op horizon.waarbenjij.nu kan je zien wat schuren van ZWARTE antifouling met je doet!!! Succes!