de mooie Exuma's - Reisverslag uit Georgetown, Bahama's van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu de mooie Exuma's - Reisverslag uit Georgetown, Bahama's van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu

de mooie Exuma's

Door: Fenneke

Blijf op de hoogte en volg Ivo en Fenneke

26 Februari 2011 | Bahama's, Georgetown

Na de supermarkten in Cuba waar weinig te krijgen is, moesten we weer eten inslaan in Nassau. Het eerste bezoek in een westerse supermarkt doet je dan weer realiseren hoeveel er te koop is. Tijdens ons verblijf in Nassau van zo’n 4 dagen waren we altijd welkom bij David en Patti in de “pink house”. Ze zijn erg gastvrij. De avond voordat we vertrokken was er een etentje met wat mensen bij hun thuis. Die dag was de dochter van David vanuit London op bezoek gekomen, het was weer een gezellige boel.

De Exumas zijn onze favoriete eilanden, het is een hele rij grote en kleine eilanden, wel zo’n 50 over een lengte van 150 mijl met aan de ene kant van de eilanden de Exumas sound en aan de andere kant de Bahama bank. Het water bij de Bahama bank is ongelofelijk helder met onwaarschijnlijke kleuren, er zijn mooie strandjes en prachtige snorkelplekken. Vanuit Nassau zijn we met een noordoosten windje naar Long Cay een klein eiland in de Exumas gezeild. Omdat de wind goed was om verder te gaan zijn we de volgende dag naar Warderick Wells gezeild. Dit eiland ligt in het Exuma land en zee park. We zijn met de kano wat rondgevaren.

De volgende dag eerst naar Pig Beach op het eiland Big Major Ivo heeft het anker dicht bij het varkensstrand uitgegooid, maar er was nog geen varken te zien. Toen er 2 bootjes aan kwamen zagen we de varkens uit de bosjes rennen, ze reageren op het geluid van een buitenboord motor want dan komt er eten. De varkens werden gevoerd en we zagen ze ook zwemmen. ’t Is een erg grappig gezicht, zwemmende varkens. Er kwamen steeds bootjes om de varkens te voeren en wij konden het spektakel goed zien. Er waren verschillende varkens en ook een zeug met 2 biggen, maar die kwamen niet elke keer te voorschijn. De varkens zien er uit als onze Nederlandse varkens, maar sommigen hebben stippen of een donkere kleur. Toen wij de varkens wilden voeren was er net een bootje geweest die ze koekjes e.d. hadden gevoerd en de varkens hadden niet zoveel belangstelling voor ons groente afval, maar kwamen nog wel naar ons toe zwemmen.

We hadden na het bezoek aan dit strand nog de tijd om zo’n 10 mijl verder te zeilen en zijn bij Jacks Bay Cove gestopt. We lagen er prachtig voor anker en de volgende dag zijn we met de kano naar het strandje gepeddeld en hebben we de heuvel aldaar beklommen. We hadden een mooi uitzicht op de ondiepe Bahama bank en de Exuma Sound. We hadden een dagje vrij en zijn een eindje verderop bij Whitepoint voor anker gegaan. Er steekt een schiereiland de zee in met aan beide kanten een groot wit strand , dus daar ook nog even naartoe gegaan..
De volgende dag weer verder langs allerlei eilandjes. We zijn bij Darby eiland voor anker gegaan waar we al 2x eerder zijn geweest, het is een erg leuke plek en er komen weinig boten.
Er is een onderzoekscentrum op Little Darby die we eerder nog niet gezien hadden. We zijn een kijkje gaan nemen en er was één man die ons een rondleiding gaf en vertelde wat ze doen. Het onderzoekscentrum doet onderzoek naar Stromatolites, dit zijn kleine kolonies van diertjes die in zee zitten en zuurstof kunnen produceren. Ze komen vanaf het begin van de aarde voor, maar nu alleen nog in Australië en in de Exumas. Bij Little Darby eilland zitten ze aan de Exuma Sound kant. Het was een interessant bezoek.

We zijn samen naar de ruïne van het oude huis op Darby eiland gegaan en ik heb ’s middags een wandeling gemaakt op Little Darby eiland, waarbij ik 2 kokosnoten heb gevonden.
We hadden via de marifoon contact met Anne en Mike met hun boot Beans. We hebben ze al 2 keer bij de Darby eilanden ontmoet en de laatste dag dat wij er lagen kwamen ze ook. Het was leuk ze weer te ontmoeten, ze hadden bezoek van Mike’s zoon en kleinkinderen. We hebben bij hun aan boord een drankje gedronken.
Na 3 dagen zijn we weer verder gegaan en uiteindelijk bij Williams Bay voor anker gegaan. Daar zagen we de boot Scooter liggen. Vorig jaar hebben we bij Pete en Chris aan boord wat gedronken met nog andere zeilers, deze keer hebben wij ze bij ons aan boord uitgenodigd, dat was gezellig.

Barraterre is altijd een handige stop om wat groente te kopen bij een tuin daar. Maar het laatste jaar is het erg droog geweest hier, en er is zelfs geen water meer om de tuin te besproeien. Daarom wordt er nu nog weinig verbouwd, maar we hebben toch nog tomaten, bananen en papaja’s kunnen kopen.
Vanuit Barraterre zijn we een ondiepte over gevaren naar Square rock. We hebben rondom deze rots gesnorkeld en zagen een hele grote rog, veel vis en sepia’s. Ook hebben we nog een tochtje met onze kano gemaakt en zijn naar strandjes geweest. Het werd laag water en er zat een dikke zeehaas, een grote slak, (zie foto bij stukje “waar is Ivo”) die half boven water kwam, ik heb hem in een dieper stukje gezet, want anders zou de slak een paar uur droog gevallen zijn, en ik weet niet of zo’n beest dat kan overleven.

We zijn naar Georgetown gegaan waar we een paar dagen geleden aangekomen zijn. Er zijn hier zo’n 300 boten in de buurt, onvoorstelbaar dat er hier zoveel boten verzamelen. Het is eigenlijk een drijvend dorp, waar een heleboel mensen blijven hangen. Er worden allerlei activiteiten georganiseerd op Stocking island aan de overkant van Georgtown. Er zijn vooral Amerikaanse en Canadese boten die hier overwinteren. Voor ons is dit de plek om weer wat verse groente, fruit , kaas e.d. te halen, want we komen hierna weer een tijdje bij eilanden waar weinig te krijgen is.
We kwamen eergisteren in contact met Tom een Amerikaan die alleen zeilt en Peter, uit Nova Scotia, Canada. Peter vond het leuk dat we in Nova Scotia waren geweest en nodigde ons uit bij hem aan boort te komen eten. Tom en Peter hadden al meer gedronken dan strikt noodzakelijk is voor een goeie stemming. Ze gingen door met drinken van grote glazen rum met weinig ijs en werden dan ook steeds slechter verstaanbaar. Na het eten vonden wij dat we wel genoeg gedronken hadden en zijn terug gegaan naar de Rebel.
We wachten nu op goeie wind om onze tocht richting St Maarten te vervolgen. We hopen in april in Sint Maarten aan te komen om van daaruit via de Azoren terug te zeilen naar Nederland.

Coördinaten van Warderick Wells Cay 24° 22' 36” N, 076° 37' 23” W
Coördinaten van Pig Beach, Great Major 24° 11' 00” N, 076° 27' 26” W
Coördinaten van Darby island 23° 51 ' 25” N, 076° 13' 40” W
Coördinaten van George Town 23° 30' 19” N, 075° 45' 46” W

• 27 Februari 2011 - 07:38

Hein & Peter:

Hi ik wist niet dat varkens konden zwemmen!
    Eilanden zien er geweldig uit, wil ik ook heen.
    Net terug van week wintersport ook erg mooi, zie mail gisteren verstuurd naar jullie.
    Liefs Peter & Hein

• 27 Februari 2011 - 13:51

Jikkie:

Prachtig, Fen, wat ziet het er daar mooi uit! Vooral als je het vergelijkt met het grijze weer hier. Die varkens zijn echt grappig. Wij zijn net terug van een weekendje Zeeland, maar daar was het ook grijs, liefs Jikkie

• 27 Februari 2011 - 20:20

Rita:

Ivo en Fenneke,
    Zo grappig,die zwemmende varkens,die missen we echt nog op Bonaire.
    Fijn te lezen hoe jullie nog steeds genieten.

groetjes uit Friesland,
    Rita en Leo

• 28 Februari 2011 - 23:05

Petra:

Leuk zeg die varkensbaai. Moet ik Ruben ook laten zien, want die zal dit ook wel grappig vinden. Ik heb laatst hier de dame ontmoet die een varkensluilekkerland heeft (voor gepensioneerde varkens). Dit zou voor haar varkens het ultieme paradijs zijn! Die mangrovewortels vind ik er een beetje eng uitzien. Alsof het tentakels zijn die zich overal in kunnen boren (ja, ik heb teveel griezelfilms gezien). Wij waren ook in Zeeland Jikkie! Ik vond het nog wel mooi licht vergeleken bij de regen in Amsterdam.
    Fen, ik ga je mailen want dat is alweer een tijd geleden.

• 23 Maart 2011 - 08:55

Mieke Snoek:

Bizar die zwemmende varkens, weer wat geleerd dat varkens daarvan kunnen houden. Als ze nou bij de megastallen in NL ook een openluchtzwembad bouwen hebben de varkens meer plezier misschien. groetjes en goede voortzetting van jullie avonturen