Kloosters en kastelen - Reisverslag uit Totnes, Verenigd Koninkrijk van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu Kloosters en kastelen - Reisverslag uit Totnes, Verenigd Koninkrijk van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu

Kloosters en kastelen

Door: Fenneke

Blijf op de hoogte en volg Ivo en Fenneke

27 Augustus 2011 | Verenigd Koninkrijk, Totnes

Tegenover Baltimore (Ierland), zo’n mijl er vandaan ligt het eiland Sherkin. Daar zijn we na een overnachting bij Baltimore naartoe gegaan. Het eiland ziet er mooi uit. De Engelsen hebben in de 17de eeuw veel kloosters en kastelen in Ierland in brand gestoken en we kwamen overal resten hiervan tegen. Op Sherkin eiland is een ruïne van een kasteel (erg weinig overblijfselen) en van een klooster (zie foto).
Er was live muziek in een kroeg aldaar en we zijn gaan luisteren, het waren 2 mannen met gitaar en banjo die zongen en speelden. Er was nog iemand uit het publiek die een Ierse ballade zong.

De volgende dag zijn we naar Courtmacsherry gezeild. Er zijn hier van allerlei leuke plaatsnamen waarvan de naam uit het Keltish komt en net als in Friesland zijn de plaatsnaamborden 2-talig. Op school krijgt men nog steeds les in de Keltische taal en de taal wordt ook nog wel gesproken.
Bij Courtmacsherry is een groot droogvallend gebied waar wij net naast voor anker lagen. Het was een leuk gezicht om alle vogels te zien als de zandplaat naast ons drooggevallen was.
We zijn gaan fietsen wanneer het weer het toeliet. Helaas regende het nog wel eens een ochtend of een middag, maar we hebben toch leuk gefietst. De eerste dag kwamen we uit bij Timoleague, waar een ruïne van een abdij is. Overal rond en binnen de muren van de abdij liggen graven.
Ierland is heuvelachtig en je fiets dus heuvel op en af. We gingen door een landbouwgebied en fietsen langs prachtige bloeiende fuchsia heggen. De tweede dag kwamen we bij een oud kasteel.
Er speelde regelmatig een bandje in de Anchor bar, en we hebben een avond genoten van een Ierse Lee Towers, die samen met een accordeonist optrad.
Na 5 dagen zijn we naar Crosshaven in de buurt van Cork gevaren.
We hebben er een nacht bij de Royal Yacht Club gelegen. We wilden eigenlijk een auto huren, maar dat kon alleen bij het vliegveld, waar we dan weer met een taxi naartoe moesten, dus toen hebben we dat maar laten zitten.

We zijn overgestoken naar de Scilly eilanden een eilanden groep aan het uiterste zuidwesten van Engeland. Het was zo’n 135 mijl zeilen en we zijn een nacht doorgevaren. Het was behoorlijk koud onderweg en voor het eerst sinds tijden heb ik m’n zeilpak aangehad terwijl de zon scheen.
De Scilly eilanden bestaan uit 5 bewoonde eilanden en verder allemaal kleine onbewoonde eilandjes in een gebied van 17 bij 8 kilometer. Het hoofdeiland is St Mary’s dat nogal toeristisch schijnt te zijn.
We zijn bij Old Grimsby bay bij Tresco eiland voor anker gegaan. Er liggen overal bij de Scilly eilanden grote brokken steen. Nu we dichter bij de Straat van Dover komen wordt het getijde verschil steeds groter. Het verschil bij Tresco is zo’n 3 meter en bij laag water komen overal eilandjes en stenen te voorschijn, een erg mooi gezicht.
Tresco eiland is zo’n 3,5 bij1,5 kilometer en het heeft in de winter zo’n 165 inwoners. In de zomer komen er flink wat toeristen bij.
Op Tresco eiland zijn prachtige heidevelden en mooie steenformaties. Verder is er een beroemde botanische tuin, de Tresco Abbey gardens, die ik bezocht heb.
Omdat het hier in de winter niet vriest kunnen er planten groeien die normaal in een warmer klimaat voorkomen. Daarom staan er in de tuin veel soorten palmen, het ziet er mooi uit. Het oorspronkelijke klooster is rond 1200 gebouwd en in de 16de eeuw weer verlaten, er zijn nog resten van dit klooster te zien, zie foto.
Ook op Tresco zijn ruïnes van kastelen en een fort. We zijn 4 dagen bij Tresco geweest en hebben op alle wegen en paden van het eiland gefietst.

Toen zijn we naar St Agnes en Gugh gevaren, zo’n 5 mijl verderop. Deze eilanden zijn nog kleiner en zitten met een zandbank aan elkaar vast. We hebben in de noordelijke baai geankerd. We konden op St Anges overal op de fiets komen, alhoewel verder alle toeristen liepen. Er liggen aan de zuidkant van het eiland overal grote steenbulten met stenen in de gekste vormen. Nag’s head (zie foto met Ivo) is een beroemde “standing stone” op St Anges. Op Gugh hebben we de Old Man of Gugh bezocht. Deze steen moet er tussen 1500 en 500 voor Christus zijn neergezet. Er staat één huis op Gugh, maar op St Agnes wonen meer mensen en er zijn een paar boerderijen.

We wilden weer wat verderop, maar zagen dat er maar 2 dagen wind zou zijn en dan weer een tijd niet. Toen hebben we besloten het mooie Cornwal over te slaan en meteen naar Totnes in Devon te gaan. Casper die we op de Azoren ontmoet hebben staat er momenteel met z’n boot op de werf.
Om in Totnes te komen moet je in Dartmouth de Dart op, zo’n 8 mijl. De tocht over de rivier is prachtig. De rivier valt met laag water droog, maar we hadden geluk dat het een opkomend tij was toen we Dartmouth binnen kwamen en zijn rustig naar Totnes gevaren. Daar zijn we aan een dok gaan liggen. Casper kwam ons meteen opzoeken, het was een leuk weerzien.
Totnes is een mooie oude plaats en ook hier is een oud kasteel (uit de 11de eeuw).

De dag na aankomst in Totnes regende het. Casper wilde ’s middags wel met ons boodschappen doen. We hebben eerst onze was bij een wasserette in een machine gestopt. Na het boodschappen doen heeft Casper z’n bus op het terrein van z’n bank geparkeerd, zodat hij geen parkeergeld hoefde te betalen. We gingen tijdens het drogen van de was even naar de pub. Maar helaas was de was nog niet helemaal droog het duurde langer dan verwacht. Casper herinnerde zich opeens dat het hek van de bank dichtging, het was net half 6 geweest. Helaas het houten hek zat op slot en de bus stond op het terrein van de bank met al onze boodschappen erin. Gelukkig kwam Jane een vriendin van Casper net naar ons toe met de auto. Casper is over het 2,5 meter hoge hek geklommen en heeft alle boodschappen over het hek aangegeven. Dat was erg goed van hem, want het was vrijdag toen het gebeurde en maandag is een “bank holiday” zoals ze dat hier noemen, dus alles is dicht. Casper kan pas dinsdag weer z’n bus halen, maar hij staat nu wel 3 dagen gratis geparkeerd. Casper had ook boodschappen gedaan, want hij ging voor ons koken.

Nadat we ’s avonds bij Casper aan boord een gezellig etentje hadden gehad kwamen we bij de Rebel terug. Het was laag water en de Rebel was drooggevallen en lag schuin richting de rivier, omdat het rivierbed schuin afloopt en de bodem niet helemaal zacht is.
De boot lag zo enorm scheef dat het moeilijk was in de boot te lopen. We konden ook niet met z’n tweeën in ons bed slapen. Ik ben in het zeebed gaan liggen, waar je niet uit kunt vallen en Ivo is met planken en kussens in ons bed gaan slapen, zodat hij er niet uitviel. Gelukkig dreven we weer om half 1 ’s nachts zodat ik weer bij Ivo in bed kon.

Vanochtend was Ivo aan boord met laag water, om ervoor te zorgen dat we rechtop droogvielen. Het verschil tussen eb en vloed wordt de aankomende dagen nog groter en de verwachting is dat met hoog water het water over het dok zal komen.
Vanmiddag hebben we een fietstocht langs de Dart gemaakt naar een wijngaard. Je kon er wijn proeven, maar dat hebben we niet gedaan, want we moesten daarna vrij steil de heuvel weer op fietsen. We hadden vanaf de heuvels een bijzonder mooi uitzicht op de Dart
We blijven morgen nog en gaan uit eten met Casper en Jane , maar we moeten terug aan boord zijn voordat het weer helemaal laag water is.

Coördinaten Courtmacsherry 51 ° 38' 10” N, 008° 42' 31” W
Coördinaten Crosshaven: 51 ° 48' 18” N, 008° 18' 10” W
Coördinaten Tresco :49 ° 57' 48” N, 006° 19' 53” W

• 27 Augustus 2011 - 20:51

Jikkie:

Ben je over 4 dagen terug??????????????

• 28 Augustus 2011 - 05:16

Peter Hein:

wanneer terug?

• 28 Augustus 2011 - 09:19

Esther:

Wat is het toch prachtig!! Wat een mooie afsluiting van jullie reis. Geniet van jullie laatste grote reis tochten!

dikke kus Esther

• 28 Augustus 2011 - 13:39

Jolande:

wat is Ierland een prachtig land zeg, wanneer zijn jullie er weer?
    dit weekend is het uitmarkt hier in amsterdam, koud met temperaturen tussen de 12 - en 18 graden
    brrrr.....veel regen en tussen de buien door wat zonneschijn, hoop dat het weer opklaart als jullie er zijn.
    tot snel, liefs jolande