Zuidereiland; Christchurch en Noorden - Reisverslag uit Blenheim, Nieuw Zeeland van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu Zuidereiland; Christchurch en Noorden - Reisverslag uit Blenheim, Nieuw Zeeland van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu

Zuidereiland; Christchurch en Noorden

Door: Fenneke

Blijf op de hoogte en volg Ivo en Fenneke

05 Februari 2020 | Nieuw Zeeland, Blenheim

We hadden afgesproken met m’n oude buurmeisje Jantina, met wie ik ooit naar de middelbare school fietste en mee in de cabaretgroep Tuk heb gezeten. Ze woont in de buurt van Christchurch met haar man Arjen. Het was heel leuk kennis te maken met Arjen en te zien hoe ze wonen en leven. We hebben een hele gezellige avond gehad. We konden op hun erf staan. De volgende ochtend een fietstochtje gemaakt waarbij we op een gegeven moment niet meer wisten hoe we verder moesten en uiteindelijk veel verder hebben gefietst dan de bedoeling was. Daarna nog wat gedronken met Jantina en Arjen en nadat we hun zaadvermeerderingsbedrijf hebben bekeken zijn we vertrokken en Christchurch in gegaan.
Er is elk jaar een straattheater festival in Christchurch en ik vond het leuk daar wat van te zien.
Op 3 verschillende plekken waren optredens en we hebben op 2 dagen een paar leuke optredens gezien met acrobatiek, jongleren etc. We zijn de dag erna naar de Art Gallery te gaan en hebben rond gefietst. Christchurch is in 2010 en 2011 getroffen door aardbevingen, maar bij de aardbeving in februari 2011 zijn veel huizen en gebouwen ingestort en onbewoonbaar geworden, ook zijn er 185 doden gevallen. Er zijn nog overal gebouwen te zien die half overeind staan, zoals de kathedraal, of die gestut worden. Ook zijn er veel lege plekken in de omgeving van het centrum waar nu nog niets voor is terug gebouwd. Er is een tijdelijke kerk gebouwd “Cardboard Catherdral”, de kerk is niet van karton gebouwd, maar er zitten kartonnen rollen tegen het schuine dak om de zon buiten te houden. Verderop is een tijdelijk monument voor alle doden, 185 verschillende wit geschilderde stoelen, voor elke dode één.
Ten zuiden van Christchurch ligt het Banks Peninsula, een erg groot bergachtig schiereiland. We zijn er in het vlakke stuk aan de kust een fietstocht gaan maken en toen verder gereden. Bij Hill top heb je een prachtig uitzicht over de grootste baai van het schiereiland, een soort fjord. We zijn langs het fjord naar Akaroa gereden, hebben er rondgekeken en heerlijk gegeten. Er lag tot onze verbazing een Nederlands cruiseschip in de baai, de Maasdam van de HAL. We hadden een mooi plekje aan het water gevonden om te kamperen. Toen we er al een tijdje stonden kwam iemand langs die vertelde dat je er niet mocht staan. Het bord stond er echt, maar we hadden geen zin weer te verhuizen. We hebben er goed geslapen en zijn de volgende ochtend vroeg opgestaan. Dat was maar goed ook, want toen we aan ons ontbijt zaten kwam er een auto met een handhaver aan. Hij vroeg of we er hadden geslapen en we deden alsof we niet wisten dat dat niet mocht. Omdat we niet meer in bed lagen kon hij ons niet bekeuren, we waren tenslotte alleen maar aan het picknicken.
We zijn over de toeristische route hoog over de bergen met prachtige uitzichten terug naar Christchurch gereden.
We hebben in de buurt een dagje rustig aan gedaan, het was warm zonnig weer, eigenlijk te warm om iets anders te doen dan lekker luieren.
We wilden de Lewis Pass over en zijn richting Hanmar Springs gereden. We vonden een mooie kampeerplek bij de rivier voordat we bij Hanmar Springs kwamen en zijn er gebleven. De volgende dag de Lewis Pass over, ook weer mooi uitzichten over de Waiau rivier en de bergen. We kwamen langs de Maruia watervallen, ook weer erg mooi. We hebben voor ons doen veel kilometers gemaakt, want we zijn naar een camping in de buurt van Nelson gereden. Na weer een rustige dag zijn we naar het Abel Tasmanpark gegaan, je rijdt ten zuiden van het park erg hoge bergpas over, natuurlijk weer met prachtige uitzichten. Daarna kom je bij Takaka en de Golden bay. Ik wilde wel een kayak huren en zwemmen in zee, maar het waaide zo hard toen we bij zee kwamen. Ook bleek het laag water en de zee was heel ver weg. Uiteindelijk bij een rivier gezwommen.
Het leek een leuk plekje om te overnachten, maar het stoof er enorm en naast ons stonden 4 mensen met 2 auto’s en 4 honden zich te bezatten en waren erg luidruchtig. Daar hadden we geen zin in en we zijn uiteindelijk op een leuke camping terecht gekomen. We hadden gehoord dat het de volgende dag zou regenen, dus we zijn toen vroeg opgestaan en op pad gegaan. We moesten weer helemaal terug rijden via dezelfde weg ten zuiden van het Abel Tasmanpark. ‘s Ochtends bleef het nog droog, maar toen we bij een camping in de buurt van Blenheim kwamen regende het af en toe en aan het eind van de middag regende het even hard. Alles is hier zo droog en geel, je ziet dat zelfs bomen het moeilijk hebben, dus een regenbui is wel welkom. Rond Blenheim is het beste gebied voor druiventeelt hebben we gehoord, hier komt hele goede wijn vandaag, je ziet dan ook overal wijngaarden.
We gaan morgen via Blenheim naar Picton en met de veerboot naar het Noordereiland, dan zit ons avontuur op het Zuidereiland er op.

• 05 Februari 2020 - 09:52

Yolande:

Hoi Ivo en Fenneke, jeetje toch alweer terug naar het Noordereiland. Weer thuis toch wel een beetje heimwee. Leuk om jullie verhalen te lezenen het is kouuud, kouuud in Nederland.
    groetjes,
    Leo & Yolande (ex Kiwi's)

• 06 Februari 2020 - 14:31

Roediegoo:

oeps wat een ervaringen en indrukken doen jullie op. zie dat Ivo echt geniet vanuit zijn stoeltje kijkend over water, bergen enz. doet ie goed. en dan alweer naar het noorder eiland, nou maak er samen wat van, eer dat jullie het willen zit je weer aan de erwtensoep. :) :)

• 08 Februari 2020 - 12:02

Loek:

Wat grappig: Golden Bay. Daar waren zo'n 26 jaar geleden. Later is een goede vriend van mij daar gaan wonen en een tandartspraktijk begonnen.
    Geniet nog van de rest van de reis!

Groeten loek

• 11 Februari 2020 - 11:41

Lia:

Wat leuk dat jullie bij Jantina op bezoek zijn geweest en wat lijkt ze op haar moeder. Grappig om te zien. En verder weer mooie foto's en verhalen natuurlijk.
    Groeten uit een stormachtig Nederland en veel plezier verder !!