Noordereiland; vulkanisch gebied - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu Noordereiland; vulkanisch gebied - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu

Noordereiland; vulkanisch gebied

Door: Fenneke

Blijf op de hoogte en volg Ivo en Fenneke

23 Februari 2020 | Nieuw Zeeland, Auckland

Het heeft even geduurd voordat ik weer tijd had om een stukje te schrijven. Het leven kan druk zijn voor een ontdekkingsreiziger.
Onze terugvlucht was via Shanghai en de vluchten zijn ook al zo verzet, zodat we inmiddels 4 dagen in Shanghai zouden moeten doorbrengen. Dat lijkt ons vanwege het coronavirus niet zo’n goed idee, dus we hebben onze vlucht inmiddels geannuleerd. Verder moet onze kampeerbus voor we vertrekken verkocht worden, dus daar moest ook wat aan voorbereid worden.
We zitten nu alweer een tijdje op het Noordereiland. Vanaf Wellington zijn we langs de westkust richting de Taranaki vulkaan gegaan. Deze vulkaanberg ziet er nog echt als een vulkaan uit, en je kan deze van grote afstand zien. In New Plymouth (aan de westkust in de buurt van de Taranki) ben ik naar een moderne kunst museum gegaan terwijl Ivo de Nieuw Zeelandse APK liet uitvoeren. Er zat water in het achterlicht, dat moet dan na reparatie nog bij een garage gecheckt worden, en dan is het goed. Ivo heeft het water er uitgekregen, dus dat is geregeld en de bus is goedgekeurd. We bleven in de buurt van New Plymouth op een camping bij een rivier en bij zee.
Daarna verder noordelijk door mooie bergen en heuvels gereden. Waitomo is bekend van grotten. Wij hadden gezien dat in de buurt van Waitomo een grot is die je zelf kan bezoeken. We zijn eerst naar een plek gegaan waar 2 natuurlijke grote bruggen (bogen) boven een rivier te zien zijn, the Natural bridge. De bovenste boog is begroeid met bomen, maar heeft wel een soort stalactieten. Het zag er indrukwekkend uit. De Piripiri grot die we daarna in gegaan zijn was niet groot, maar wel mooi. De Marokopa waterval was mooier dan we verwacht hadden. We konden gratis kamperen op de parkeerplaats van de Natural Bridge.
We zijn daarna naar het midden (zuidelijk) van het Noordereiland gegaan, daar ligt een groot vulkanisch gebied met nog werkende vulkanen en er zijn allerlei plekken met geothermische verschijnselen; warme bronnen, geisers en plekken waar zwaveldampen en stoom uit de grond komt en je borrelende modderpoelen hebt. Toen we in de buurt van het Taupomeer kwamen hebben we een wandeling langs borrelende warme bronnen en modderpoelen gemaakt.
We kwamen in Turangi bij het Taupomeer via via bij een man terecht waar je op z’n veld met fruitbomen kon staan. Het bordje dat aangaf dat dit kon was al helemaal overwoekerd, dus we waren er ook als enigen. Het bleek dat hij partijleider is van een nieuwe groene partij New Zealand Outdoors en dat hij druk was met de voorbereiding van de verkiezingen die in september zijn. We stonden prima op z’n veld met fruitbomen.
We zijn naar het Tongariropark gegaan. In dit park zijn meerdere vulkanen, waarvan de Ruapehu de grootste is verder heb je nog de Tongariro en de Ngauruhoe. Ik heb een wandeling van 2 uur naar de Taranaki waterval gemaakt. Het was helder weer en het uitzicht was prachtige. Daarna zijn we de Ruapehu op gegaan. Omdat het in de winter een skigebied is zijn we met de nieuwe gondel naar 2020 meter gegaan en daar op hoogte wat gedronken met weer een fantastisch uitzicht. Er lag op sommige plekken nog sneeuw en er waren kleine watervallen.
Om de dag daar goed af te sluiten hebben we gebadderd in een riviertje, heerlijk. Terug naar het fruitbomen veld waar we nog een nacht gratis mochten staan. De volgende dag een fietstocht langs de Tongariro rivier en daarna bij een strand aan het Taupomeer gaan staan. Op deze plek kon je gratis kamperen en omdat het weekend was stonden er wel 50 kampeerders. Taupo was ooit een vulkaan, maar is zo’n 2000 jaar geleden uitgebarsten, de gigantische aswolk die daardoor ontstond had zelfs in Europa effect op het weer. De krater is nu dus een heel groot meer waar je heerlijk in kan zwemmen. We hebben in de plaats Taupo de nodige boodschappen gedaan en de Huka waterval bekeken. Het is apart dat je op allerlei plekken stoom uit de grond ziet komen. We zijn nog een nachtje bij het Taupomeer gaan staan om heerlijk te kunnen zwemmen.
Tussen Taupo en Rotorua bij het Ohokari meer is een fantastische naturisten camping met hete bronnen, een warm water rivier met warme waterval e.d. We hadden een mooie plek met uitzicht op het meer. We hebben in het meer gezwommen, kano gevaren, in de warme rivier gezeten en onder de warme waterval gestaan. Als je door de warme rivier loopt kom je bij de Squeeze, daar zijn stenen door de rivier uitgesneden waardoor je je op sommige plekken door een nauw gangetje moet persen (squeeze). Aan het eind van de Squeeze kom je bij het meer. De eerste avond dat we er waren zijn we de berg opgelopen waar stoom uit de grond komt. We moesten bellen voor om onze vlucht te annuleren en alleen bovenop de berg hadden we bereik. In het donker waren de dampen een apart gezicht, net of er witte wieven waren. Op de 2e avond van ons verblijf werd er ’s avonds een tochtje naar de waterval en door de Squeeze georganiseerd door mede kampeerders. Het is prachtig in het donker, want je ziet overal om je heen glimwormen zitten. Het is net of de kerstverlichting is aangedaan. We zijn tot het meer gelopen en terug naar de waterval en hebben erboven in de warme (hete) rivier gezeten met uitzicht op glimwormen en sterren. Het was een hele bijzondere ervaring. Toen we na 3 fantastische dagen wilden vertrekken startte de auto niet meer. Gelukkig konden we met startkabels en hulp van de buurman de auto weer aan de praat krijgen. Onderweg naar Rotorua gingen er nog even allerlei waarschuwingslampjes branden. De accu was niet goed meer, dus zodra we in Rotorua aankwamen hebben we een nieuwe accu gekocht die Ivo er meteen ingezet heeft.
Rotorua staat bekend om de Maori’s. Over heel Nieuw Zeeland leven Maori stammen die uit verschillende gebieden gekomen zijn, en je komt dus overal Maori’s tegen. Maar in Rotorua laten de Maori’s wat zien van hun cultuur en kan je allerlei soorten rondleidingen krijgen. Rotorua is ook een gebied van warme bronnen e.d. en het stinkt er naar zwavel. Wij zijn naar Whakarewarewa gegaan, een oorspronkelijk Maori dorp, waar je naast een show een rondleiding krijgt langs de warme bronnen en 3 geisers kan bekijken. In Whakarewarewa wonen gewoon mensen die gebruik maken van de geothermische verschijnselen, want ze koken o.a. in stoombakken en in een warmwaterbron van 99 graden. Het was een leuk bezoek en we zagen de Prince of Whales geiser spuiten, de andere 2 geisers waren nog niet zover.
We hebben het gebied met alle thermische bronnen achter ons gelaten en gaan naar het noorden.

Mocht je iemand kennen die naar Nieuw Zeeland wil en een campingbusje zoekt, geef dan door dat onze bus te koop staat. Op de Nieuw Zeelandse marktplaats; www.trademe.co.nz kan je zoeken op Toyota Hiace Campervan Selfcontained , als het goed is vind je dan onze Road Rebel. We kunnen eventueel wel zorgen voor opslag tot het volgende voorjaar hier.

• 23 Februari 2020 - 22:57

Riet:

Hoi Fenneke en Ivo, wat beleven jullie veel en wat een bijzondere dingen zien jullie.
    Goed dat je dit allemaal opschrijft na zo,n lange reis kan je hiermee je geheugen weer op frisse. Prachtige foto,s. Tot gauw weer in de Keeten groetjes Ger en Riet

• 24 Februari 2020 - 08:53

Saskia:

Wat een prachtige foto's!!! Leuk dat jullie verslagen sturen met foto's. Wat zal het een cultuurschok worden als jullie terug komen hier.
    Nog heel veel plezier, geniet ervan!!!!!!
    Lieve groet, Saskia

• 24 Februari 2020 - 16:27

Jimmy En Tineke:

Fantastisch dat jullie zo genieten van je reis!
    Nu jullie toch op het noordeiland zijn mag je Hot Water beach niet missen!
    Dat ligt Ten zuiden van Hahei.
    Hier vind je in het zoute water ook warmwaterbronnen.
    Toen wij er waren, zagen we 10 Japanners in zee dansen met opgerolde broekspijpen en dat trok onze aandacht.
    Boven water was het 10 graden C. , maar door de hoge temperaturen in die gaten ,kun je niet blijven staan en MOET je wel DANSEN.
    Die ervaring is ons lang bij gebleven.
    Jullie nog heel veel plezier en succes met de verkoop van RoadRebel!
    Het is hier nog steeds HERFST....

• 25 Februari 2020 - 08:19

Ben En Marjan:

Wij hebben het weer gezellig gehad met jullie. Wij hebben Ivo en Fenneke voor het eerst ontmoet in Upper hut 16december 2019. Daarna weer bij de Nelson sunclub en wat een verrassing toen ze hier drie dagen geleden opeens aankwamen rijden. Hierin Auckland dus ze weer ontmoet en het was weer gezellig. Jullie ook nog een goede reis .

• 26 Februari 2020 - 23:35

Trudy:

Wat een fantastisch verhaal over jullie reis. Je beschrijft het zo levendig dat het net is alsof ik achter bij jullie in de camper zit

• 28 Februari 2020 - 15:14

Chris :

Weer een prachtig verslag .
    Ik krijg zelf zin om te gaan :-)

• 04 Maart 2020 - 13:28

Jikkie:

Mooie foto's inderdaad! Veel plezier deze laatste paar weken, xxx Jikkie