Afwisseling - Reisverslag uit Cambridge, Verenigde Staten van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu Afwisseling - Reisverslag uit Cambridge, Verenigde Staten van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu

Afwisseling

Door: Fenneke

Blijf op de hoogte en volg Ivo en Fenneke

15 Oktober 2007 | Verenigde Staten, Cambridge

We liggen in Cambridge, Maryland, en hebben vandaag een werkdag met de was doen, internetten, troep opruimen, boodschappen doen etc.

Vanaf de ankerboei op de Hudson zijn we met Mireille en Lucien langs het vrijheidsbeeld gezeild. Het was een prachtige heldere dag. Toen we bijna bij het vrijheidsbeeld waren is Lucien in het bijbootje gegaan en heeft foto´s van de zeilende Rebel en het vrijheidsbeeld gemaakt. Het was een fantastische belevenis zo langs die grote dame te varen. We zagen Manhattan goed liggen. We zijn naar Staten eiland gezeild waar we Mireille en Lucien de volgende dag aan land hebben gezet.

De noordenwind zou niet aanhouden zagen we, dus we lagen verwaaid op Staten eiland zoals dat heet. We zijn 4 dagen blijven liggen en omdat we toch nog zo dicht bij Manhattan waren zijn we nog een dagje naar het Metropolitan Museum geweest. Het was een hele tocht ernaartoe met bijbootje, bus, veerboot en metro, maar het was wel de moeite waard.
Toen de noordenwind kwam zijn we langs de Atlantische kust naar Cape May gezeild. Cape May ligt aan de mond van de Delaware. De Delaware is een rivier met een brede riviermond. We moesten de Delware op tot het Chesapeak Delaware kanaal. Behalve de vaargeul is de Delaware mond niet zo diep. Gelukkig kunnen we altijd ons midzwaard ophalen en dan op een mooi rustig plekje voor anker gaan. De volgende dag het Chesapeake Delaware kanaal door, deze is ongeveer 35 kilometer lang. De Chesapeake Bay is een erg grote riviermond die zo´n 300 km landinwaarts gaat met allemaal leuke zijriviertjes en overal leuke ankerbaaitjes. We kwamen boven in de Chesapeake Bay uit.

Baltimore ligt niet ver van het kanaal af en dat werd onze volgende bestemming. We zijn in Baltimore in de Innerharbor gaan liggen, dat is een toeristisch havengebied midden in de stad. Het stukje waar boten mogen ankeren is niet erg groot dus het duurde even voordat we de goeie ankerplek hadden gevonden. Toen we eenmaal voor anker lagen zag Ivo al meteen een Nederlandse vlag wapperen op een boot die aan een steiger lag. Het was de Atlantis met Jolande en Nout. We hadden in New York even kennis met ze gemaakt, ze zeilen al zo´n 6 jaar rond. We zijn er meteen naartoe gegaan voor informatie over Baltimore. We moesten vooral boodschappen doen, en onze wijn en bier voorraad aanvullen. In sommige staten, zoals Maryland, verkopen ze dat alleen bij de slijter. We hebben op de fiets Baltimore verkend en alle nodige spullen aan boord gehaald.
De dag erna naar Washington, wat een uurtje met de trein is. Union Station waar we aankwamen is een prachtig groot station met mooie beelden aan de buitenkant. We namen de toeristische in- en uitstap bus en kwamen als eerste langs het Capitool. Het is toch aardig dit en het witte huis eens in het echt te zien i.p.v. op televisie. Het witte huis zie je vanachter een hek en wordt zwaar bewaakt. We zijn langs allerlei monumenten voor presidenten zoals Washington en Lincoln gereden en langs oorlogsmonumenten. We ontdekten dat er allerlei leuke gratis musea zijn in Washington. We kwamen terecht in de National Gallery of Art om de Calder mobiele in de hal te bekijken, maar zijn toen ook naar de tentoonstelling met schilderijen van Edward Hopper geweest, een echte Amerikaanse schilder. Verder naar het Air en Space centre, waar we het eerste vliegtuig van de Wright brothers uit 1903 en het verhaal van hun eerste vliegpogingen hebben bekeken.

In de baai waar we lagen in Baltimore werden waterfietsen verhuurd, met de familiefiets in de vorm van een draak. Op zaterdagmiddag barste het van de waterfietsen op ons stukje water en kwam er regelmatig een draak langs de boot fietsen.

Op zondag zijn we vertrokken, er was weinig wind dus we zijn naar de overkant van de Chesapeake gegaan. Daar aan de kant op een rustig mooi plekje voor anker. Een eindje verderop was een hele grote groep Canadese ganzen. De volgende dag naar Queenstown gezeild. Je kan er prima ankeren en hier konden Lucien en Mireille naartoe komen. Het was nog erg warm weer en vooral ´s nachts was het drukkend. Mireille en Lucien hadden nog een huurauto en we zijn de volgende dag naar Washington gegaan met hun om nog een dagje musea te doen. Dat was leuk en leerzaam, maar aan het eind van de dag waren we museummoe. ´s Avonds barste het onweer los en werd het meteen een stuk frisser.
Queenstown is een echt dorp, want er was niet eens een echte supermarkt. Ivo en ik hebben een fietstochtje gedaan toen Lucien en Mireille hun huurauto naar Washington hebben gebracht.

We zijn met hun in een paar dagen tijd naar Cambridge gezeild, ook aan de oostkant van de Chesapeake. Het waaide behoorlijk stevig met windvlagen van windkracht 6 à 7. We hadden halve wind en hebben alleen met kluiver en fok gezeild. Het was flink afgekoeld en de zeiljassen moesten te voorschijn komen.
We vonden mooie ankerplekken. Er wordt hier in de Chesapeak veel krab gevangen, Blue Crabs en ´s ochtends voordat we naar Cambridge gingen kwamen er steeds bootjes langs die krab aan het vangen waren. Ze spannen vanaf een boei een lijn met stukjes aas aan touwtjes eraan, die hangen in het water en dan varen ze er langs met een schepnet, zodra de krab die aan het aas zit bovenwater komt laat het los, maar dan zit deze al in het schepnet. Er werden nog aardig wat krabben gevangen.

In Cambridge konden we 2 dagen gratis aan een kade in het dorp liggen.
We hebben aan de waterkant naast de boot in een restaurant (Snappers) `crab cakes` gegeten. Het smaakte goed.
Lucien en Mireille hebben lopend het dorp verkend en wij op de fiets. Het is een leuk dorpje en ook de omgeving is erg mooi.
Lucien en Mireille hebben meerdere keren moeten ondervinden dat men er vanuit gaat in Amerika dat je een auto hebt, want het openbaar vervoer is niet goed geregeld. Ze konden vanaf Washington alleen met de Greyhound bus met een omweg via Baltimore langs Queenstown rijden. Na wat aandringen is de chauffeur toch langs de snelweg in Queenstown voor hun gestopt. Toen ze een huurauto uit Salesbury wilden ophalen vanuit Cambridge bleek er op zondag geen bus naartoe te gaan. Gelukkig woonde de medewerkster van het verhuurbedrijf in Cambridge en die heeft gisterenavond de huurauto bezorgd. Vanochtend zijn Mireille en Lucien vertrokken, na nog even boodschappen met de auto te hebben gedaan. Wij zakken morgen weer verder de Chesapeake af.

We houden van de afwisseling van grote steden, dorpen en mooie rustige ankerbaaitjes. Maar we houden toch vooral van een mooi rustig ankerplekje midden in de natuur waar we lekker kunnen zwemmen, dus die gaan we nu weer opzoeken.

• 15 Oktober 2007 - 21:29

Carla.r.:

Hallo Ivo en Fenneke
    Wat enorm indrukwekkend de foto met het vrijheidsbeeld.
    Het ziet er ook uit alsof jullie daar fantastisch helder weer hebben. Wat enorm leuk dat jullie met Mireille en Lucien aan het zeilen zijn. Dat zijn tenslotte ook van die avontuurlijke wereldreizigers als jullie. Wil je ze de hartelijke groeten doen? Jammer dat jullie zo ver weg zijn anders kwam ik graag even een weekendje over! Nu lees ik dat Mirreille en Lucien alweer vertrokken zijn. Waar zijn ze dan naartoe? Zijn ze ook een reis aan het maken of waren jullie in de buurt. Misschen heb ik nu wel een aflevering gemist van jullie reisverslag, waarin je dat verteld hebt. Dat komt doordat ik druk aan het werk ben. Oktober november en december zijn altijd enorm drukke maanden. We hebben hier een beetje nazomer. Heel mooie zonnige dagen. Nog niet herfstig en dat is zeker prettig.
    Op een van jullie foto's ziet het uit als op liederen van Lenonard Cohen. Alsof je eenzaam de Mississippi afvaart.
    Gaan jullie ook het gebied bezoeken waar die vreselijke overstroming heeft plaatsgevonden?
    Daarvoor moet ik de kaart natuurlijk raadplegen, wat ik nog niet heb gedaan, want als achter mijn bureau zittend landmens heb ik die noodzaak niet, terwijl de kaartruimte bij jullie natuurlijk een superbelangrijke ruimte is in het schip, ik herinner me ook precies waar die is, van de keren dat ik het schip heb bezocht.
    Ik wens jullie een hele fijne verdere tocht toe. Leuk om je verslag te lezen. Heel veel plezier. Mocht je iets vanuit hier nodig hebben dan stuur ik het je graag toe.
    Vinden jullie jezelf veranderd sinds je nu al zo lang onderweg bent? Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Een reizend bestaan is toch heel iets anders dan gewoon in een bepaalde voorspelbare routine het leven leven. Je weet bijvoorbeeld denk ik veel minder wat je te wachten staat. Heb je het gevoel dat je heel erg lang vakantie aan het vieren bent, of juist: le leven is alleen maar iets anders ingericht, nl. als boot onderhouden en reizen en plannen, waar gaan we nu als volgende bestemming naartoe? Wellicht ligt de route al in grote lijnen vast.
    Nou tot zover mijn nieuwsgierigheid vanuit nederland.
    Hartelijke groeten, carla

• 15 Oktober 2007 - 21:33

Stephen:

Heej Pannekoeken!

Mooi verhaal weer! Best geen groot vrijheidsbeeldje vergeleken met jullie enorme boot. Of heppie de foto's bewerkt?
    Wat ik ook dacht bij de tekst die je schrijft: Best snel museum-moe maar over water-moe, binnenkantboot-moe, kuip-moe, zeil-moe en Ivo-Fenneke-Vieze-Versa-Moe hoor ik weinig.....;-)

Geluk!

Stephen

• 16 Oktober 2007 - 11:27

Lidy:

Hoi Ivo en Fenneke,
    Wat super gaaf zeg die foto's met het vrijheidsbeeld en de skyline. Ik krijg gelijk ontzettende heimwee naar de big apple. Nu langzaam naar het zuiden, weg van de hele grote steden. Geniet maar weer van jullie ankerbaai-tjes en tot snel.

Lidy