Het venijn zit in de staart - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu Het venijn zit in de staart - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu

Het venijn zit in de staart

Door: Fenneke

Blijf op de hoogte en volg Ivo en Fenneke

21 September 2011 | Nederland, Amsterdam

We zijn weer terug in Nederland, maar het venijn zat hem in de staart, want we hebben de laatste weken de ene na de andere depressie gehad. We moesten regelmatig wachten op goede zeilwind.

In Totnes op de Dart waren we al een nacht omgevallen richting rivier (zie vorige stukje) en dat wilden we ’s avonds niet nog een keer laten gebeuren. Ivo had de boot zo vastgelegd dat we met laag water zo rechtop mogelijk zouden blijven staan voordat we naar bed gingen. De Rebel helde een heel klein beetje over naar bakboord, de kant van de steiger. Het water liep langzaam onder de boot weg en volgens Ivo konden we allebei aan stuurboord staan zonder dat we die kant op zouden vallen. Maar toen ik m’n tanden aan het poetsen was en Ivo ook aan de stuurboord kant stond vielen we langzaam om richting waterkant. Moesten we weer de eerste paar uur schuin slapen, ik in ons zeebed en Ivo met een plank ervoor in ons bed.

De volgende dag met laagwater hebben we de boot bewust weer scheef richting de rivier gelegd en hebben Totnes wat beter bekeken. We zijn langs oude huizen en het oude gemeentehuis gelopen en hebben de mooie oude kerk bekeken. Bij het kasteel, heb je een mooi uitzicht vanaf een oude muur. De Noormannen waren begonnen met de bouw van het een kasteel, maar er is niet veel meer van over.

We wilden niet nog een keer droogvallen aan de kade en zijn aan het eind van de dag een stuk terug gevaren naar een plek waar we voor anker konden liggen zonder droog te vallen..
De volgende ochtend kwam er een man met een bootje langs. We moesten betalen omdat we op de rivier lagen. Ivo protesteerde nog, want we hebben de hele reis nog nooit ergens voor anker liggend geld betaald.
Bij het dorpje Stoke Gabriël probeerden we met ons rubberbootje met laagwater bij een steiger te komen. Dat lukte nog net, we moesten het laatste stukje roeien Het was een vrije dag en er stonden een heleboel kinderen met hun ouders krabben te vangen, die ze daarna weer in het water gooiden. Het was een grappig gezicht. We hadden afgesproken dat Casper en Jane ons in Stoke Gabriël zouden oppikken om naar Dartington te gaan. Het is een mooi oud landgoed, wat nu voor cursussen e.d. gebruikt wordt en er is een restaurant waar we gegeten hebben. De volgende dag hebben we de oude kerk in Stoke Gabriël uit 1100 bekeken. In de buurt van de kerk stond de oude herberg (Inn), die oorspronkelijk door de monniken gebruikt werd tijdens het bouwen van de kerk. De herberg met pub is nog steeds eigendom van de kerk.

We zagen dat de wind nog een paar dagen oost bleef en zijn daarom nog maar op de Dart gebleven. Overdag zijn we een kreek ingevaren en hebben onze fietsen in Tuckenhay op de kant gezet en zijn er voor anker gegaan. Overdag viel de boot droog en toen we terug kwamen van een leuke fietstocht lag de boot nog droog en konden we nog niet naar de boot terug met ons rubberbootje. Eerst maar een drankje gedronken in de pub aldaar en toen terug gevaren naar de ankerplek waar we bleven drijven.
Bij Dittisham (aan de Dart) hebben we ook een dagje gefietst. Er zijn wel hele steile heuvels, dus het fietsen valt niet altijd mee. Overal vindt je oude kerkjes die in de tijd van de Noormannen gebouwd zijn.

Vanaf de Dart zijn we verder richting het oosten gezeild en we hebben een nacht in Lulworth cove voor anker gelegen. Alleen de naam is al mooi, maar het is ook nog eens een prachtige kom in een klip met een dorpje en een strand. We lagen voor anker met achter ons een enorme klip.
We zijn richting het eiland White gezeild en voor anker gegaan achter een landtong, Hurst point met het fort Hurst Castle. We lagen er niet zo beschut en het waaide al hard. Omdat het nog harder zou gaan waaien zij we de volgende dag met windkracht 7 à 8 naar Hythe bij Southampton gezeild. Gelukkig kwamen wind en stroom van achteren en was het nog goed te doen. Het dorpje Hythe ziet er aardig uit. Het was maar goed dat we er beschut voor anker lagen want de volgende dag was het windkracht 9 en het regende de hele morgen.

Met windkracht 5 à 6 zijn we weer een stukje verder naar de baai bij Chichester gezeild. Het zou weer windkracht 8 worden en we besloten na een nacht voor anker bij East head te gaan liggen. Dit is een prachtige landtong met strand en duinen. We zijn met hoogwater dicht bij het strand voor anker gaan liggen. Toen het laagwater werd raakten we de grond. We zagen ons anker boven water komen en er was steeds meer ketting te zien, dat was een grappig gezicht. Ivo heeft het anker verplaatst, zodat we ’s nachts zouden blijven drijven. We zijn nog even gaan zwemmen en konden rondom de boot door het water lopen.

Vanwege het tij hadden we de volgende ochtend nog tijd voor een wandeling. Omdat we wat vertraging hadden opgelopen vanwege alle harde wind zijn we een nacht door gezeild naar Dover. Ook toen zou er weer stormachtige wind komen en we zijn in de jachthaven gaan liggen. Het was warm en zonnig weer, maar de volgende dag was er windkracht 8 en een dag later nog meer.
Marijn , een Nederlander, lag met z’n grote stalen boot ook op goed weer te wachten om naar Nederland te zeilen. We hebben een avond gezellig bij ons aan boord gekletst.
Omdat we wisten dat er nog een dag harde wind zou zijn hebben we een auto gehuurd en zijn eerst naar Margaret at Cliff gereden, waar je de witte klippen vanaf het strand goed kan zien. Daarna zijn we naar Canterbury gereden waar we o.a. de grote kathedraal bekeken hebben en lekker hebben gegeten. Door de Kent Downs terug gereden, een mooi glooiend landschap.

Na 3 dagen wachten was het weer om over te steken richting Nederland. We vertrokken ’s ochtends met mooi zonnig weer en het was fantastisch om de witte klippen te zien liggen met de zon erop. We zijn een nacht door gezeild en naar Stellendam bij het Haringvliet gegaan. Na 5 jaar en 2,5e maand was onze Rebel weer terug in Nederlandse wateren. We konden in Stellendam een nacht gratis aan een steiger bij de sluis liggen. De volgende dag, vrijdag, was het mooi weer om weer een stukje langs de kust te zeilen. We wilden eigenlijk naar Scheveningen om de dag erna naar IJmuiden zeilen. Maar het leek erop dat er zaterdag harde wind en regen zou komen en we besloten maar meteen door te zeilen naar IJmuiden.
Dat was een goeie zet, want het werd rotweer.

We hadden op zondag wat mensen uitgenodigd naar IJmuiden te komen om ons te begroeten dus het was maar goed dat we er op tijd waren.
Het idee was om lekker buiten in de buurt van de Rebel onze gasten te ontvangen, maar de voorspelling voor zondag was veel wind en regen. We hebben zaterdag nog een restaurant gevonden (eetcafé IJmuiden aan zee) die ons wel onderdak wilde geven. Het werd een gezellige zondagmiddag en we voelden ons weer welkom in Nederland.

We waren natuurlijk nog niet terug in de thuishaven van de Rebel en moesten nog naar Den Helder zeilen.
Op maandagmiddag zijn we vertrokken voor onze laatste zeiltocht van de reis.
Het was een westenwind windkracht 5 en we hebben het grootzeil niet gehesen, want de fok en de kluiver konden het werk doen. We hadden de stroom tegen en de zee was niet altijd even prettig. We werden bij Ivo’s zeilvereniging in Den Helder door Jimmy opgewacht, die ons met aanleggen hielp en nog even aan boord kwam.

We hebben in 5 jaar 2 maanden en 25 dagen 29700 zeemijlen gevaren (55004 kilometer). We hebben 2140 motoruren gemaakt en ongeveer 3710 liter diesel gebruikt.

Onze reis zit er op.
We wonen vandaag nog aan boord, maar gaan vanaf morgen in Ivo’s huis wonen. Het lijkt ons fijn om weer een douche, wasmachine, vaatwasser en wat meer ruimte te hebben.
De Rebel gaat binnenkort de kant op voor groot onderhoud, dus Ivo heeft deze winter genoeg te doen.
We zijn nog niet uitgezeild, maar zijn van plan per jaar een aantal maanden op de Rebel door te brengen.
Het zal nog wel even wennen zijn dat deze reis voorbij is, maar we vinden het ook erg leuk om weer in Nederland te zijn.

Coördinaten Stoke Gebriel : 50 ° 24' 08” N, 003° 37' 04” W
Coördinaten Stellendam : 51 ° 49' 31” N, 004° 02' 09” E
Coördinaten Den Helder: 52 ° 57' 07” N, 004° 46' 40” E

• 21 September 2011 - 19:54

HALS:

Welkom veilig thuis. We hebben genoten van jullie verhalen en foto's. Hopelijk kunnen jullie nog een beetje wennen aan het landleven!

Wij hopen jullie binnenkort snel weer te zien.

Henri, Akke, Lotte en Silke

• 21 September 2011 - 19:57

Regien:

Aaaaaaaah. Dus nu geen verhalen meer, en geen mooie foto's? Jammer hoor!

• 22 September 2011 - 06:29

Hein :

welkom thuis tot snel

• 22 September 2011 - 07:44

Paul Van Hoek:

Ruim 5 jaar later... geweldig. Welkom terug. Ik heb met regelmaat mijzelf zitten verlekkeren aan jullie verhalen. Dank voor de mooie verslagen!

Met groet,

Paul van Hoek
    (ook zeiler en familie Didi en Steven Bos)

• 22 September 2011 - 08:21

Lidy:

Welkom thuis. Ook wij vinden het fijn dat jullie weer in Nederland zijn.
    groeten uit Hilversum

• 28 September 2011 - 15:00

Roel En Jacqueline:

Even schilderen, provianderen en, hup....

• 07 Oktober 2011 - 23:30

CarlaR:

Hallo Ivo en Fenneke!
    Dat is een hele tijd, vijf jaren!
    Fijn dat jullie weer hier zijn. Tot gauw!
    Groeten carla

• 04 November 2011 - 14:50

Marijn Lambregts:

Hoi thuiskomers,

Beter laat dan nooit ik heb nu eindelijk wat tijd om wat te schrijven. Het was een gezellige avond in dover en heb erg genoten van het ervaringen uit wisselen. Mijn overtocht van dover naar vlissingen was vrij ruig (gelukkig zat de wind recht van achteren) maar wel snel alleen met de genua op in 16,5 uur naar vlissingen gezeilt ik was moet ik toegeven wel bekaf. Zo bekaf dat ik per ongeluk een lege dieseltank op de motor heb gezet dus vlak voor de sluis bij vlissingen viel de motor uit gelukkig kreeg ik een sleepje naar binnen van een douaneboot en had ik de motor weer draaiend toen ik de sluis uit kwam. Ik ben overigens zeer onder de indruk van jullie brandstof verbruik slechts 3710 liter ongeloofelijk ik heb in 10 weken 1995 mijl gezeilt en 400 liter verbruikt misschien hangt dit ook samen met het alleen varen en het feit dat de motor 120 pk is (ik moet duidelijk nog meer oefenen op zeilend ten anker en anker op gaan). Jullie ligen nu in Den helder maar wonen jullie daar ook?mocht ik in de buurt zijn dan kom ik wel eens langs (met de boot natuurlijk) groetjes uit steenbergen

• 25 November 2018 - 06:48

Gerrit En Sophia:

Hallo,
    Graag zouden wij in contact komen met Tom van Alcatraz.
    Hebben jullie daar een emailadres van?
    Groet
    Gerrit en Sophia