St Maarten en St Martin - Reisverslag uit Simpson Bay, Sint Maarten van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu St Maarten en St Martin - Reisverslag uit Simpson Bay, Sint Maarten van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu

St Maarten en St Martin

Door: Fenneke

Blijf op de hoogte en volg Ivo en Fenneke

29 April 2011 | Sint Maarten, Simpson Bay

We zijn de laatste voorbereidingen aan het doen voor de oversteek naar de Azoren en wachten op een goeie windverwachting om te gaan.
De afstand tussen St Maarten en het eerste eiland van de Azoren, Flores, is ongeveer 2100 zeemijlen, maar om er te komen zullen we eerst wat meer naar het noorden moeten zeilen, vanwege de oostelijke passaatwind. We gaan met een boogje en zullen meer mijlen maken. Omdat de windrichting en sterkte nogal kunnen wisselen verwachten we er 3 ã 4 weken over te doen. We moeten ons dus goed voorbereiden op zo’n lange tocht. Vergeleken met de oversteek van de Kaap Verdische eilanden naar Tobago verwachten we dat dit iets lastiger zal zijn, omdat we toen de oostelijke passaatwind mee hadden. Vanaf Terceira, één van de Azoren is het dan nog zo’n 1100 à 1200 zeemijlen richting Engeland of Frankrijk

Ivo was 10 april jarig en we hebben samen met Joke en Henk van de Zeevonk en Rian en Herman van de Lyra ’s ochtends koffie en een borrel gedronken en zijn ’s avonds met hen uit eten geweest bij Karakter, een restaurant aan het strand. Het was een gezellige dag.

Om mijn moeder te bezoeken ben ik op 11 april voor 9 dagen naar Nederland gegaan. Verder heb ik nog wat vrienden bezocht en wat spullen voor aan boord gekocht. Het was leuk om in de lente met prachtig warm weer in Nederland te zijn.

Tijdens mijn afwezigheid heeft Ivo hard gewerkt. Hij bleek nauwelijks tijd te hebben om een happy hour te bezoeken. Gelukkig werd hij zowel bij de Zeevonk als bij de Kon-Tiki aan boord uitgenodigd om mee te eten. De avond dat hij met Bert, een Nederlandse solozeiler, afgesproken had om ergens te eten, duurde het een tijdje voordat Bert kwam omdat zijn rubberboot lek was en een andere had moeten lenen. Bert had z’n rubberbootje geplakt, maar tijdens het varen bleek dat zijn plakpoging niet gelukt was, hij kon nog net een steiger bereiken en de buitenboordmotor redden. De dag erna had hij z’n reserve rubberboot geplakt, maar ook deze boot ging ten onder. Deze keer raakte zelfs de buitenboord motor onder water, die hij later wel weer aan de praat kreeg.
Bert had de volgende dag een afspraak met een zeiler die een rubberbootje en een buitenboord motor te koop aanbood. Onze buitenboordmotor maakt sinds een tijdje een enorm lawaai, omdat de uitlaat stuk is, dus ging Ivo met eigen bootje mee kijken. Bert was met een geleende rubberboot. De man die de rubberboot en buitenboordmotor verkopen wilde had zich bedacht, dus de koop ging niet door. Het was maar goed dat Ivo met ons eigen bootje was gegaan, want toen ze weer bij de steiger kwamen bleek het geleende bootje zinkende. Ivo en Bert konden het bootje nog net het water uittrekken en zo de buitenboordmotor redden. Toen we Bert weer tegen kwamen had hij z’n rubberboot genaaid en geplakt en hij dreef nog.

Ik ben net voor goede vrijdag weer terug gevlogen naar St Maarten.
Omdat Ivo al hard opgeschoten was en het rustig weer was besloten we met de Paasdagen wat van de Franse kant te gaan bekijken. Er zijn nog allerlei leuke baaitjes op St Martin.
Na een rustdag zijn we eerst naar Marigot gegaan om in te klaren maar dat ging niet want het kantoor zat dicht. Gelukkig was de supermarkt wel open en konden we Franse lekkernijen kopen.

We wilden bij een strandje voor anker gaan liggen, maar toen we leuke rots eilandjes zagen, Roche Crole, hebben we er een boei opgepakt.
Ik ben naar een klein strandje gesnorkeld en heb een rots beklommen. Toen ik terug snorkelde zag ik 2 adelaarsroggen die langs me zweefden, prachtig.

Op eerste paasdag zijn we naar Ile Tintemarre gegaan, het onbewoonde eiland ligt aan de noordoost kant van St Martin. Er is een mooi strand aan de westkant van het eiland. Ook hier konden we een boei oppakken. We lagen voor roodgekleurde rotsen het ziet er mooi uit. Er was behoorlijk wat paasdrukte met allerlei soorten boten aan boeien en groepen mensen op het strand, waarvan de meeste ’s avonds weer vertrokken.

Op tweede paasdag zijn we naar ons oorspronkelijke doel, Orient beach gegaan. Het ligt aan de oostkant van St Martin en we gingen achter een rif voor het strand voor anker. Er is een lang strand met overal ligstoelen en parasolletjes. Al snorkelend zagen we weer een mooie adelaarsrog. De volgende dag waaide het stevig uit het oosten en we lagen nogal te klutsen. We zijn daarom naar Marigot gezeild, waar je beschut ligt voor oostenwind.
Hier hebben we nog 2 dagen gelegen en nog wat klussen en boodschappen gedaan.

Inmiddels zijn de volgende klussen voor de oversteek gedaan:
- verstaging nagelopen
- vallen gecontroleerd
- zeilen gecontroleerd
- olie, oliefilters en impeller van de motor vervangen
- waterpomp van de motor gerepareerd
- waterfilter vervangen
- spoelwaterpomp van de wc vervangen
- kraan van de wc vervangen.
- vetpot bijgevuld (van de schroefas)
- roestplekken op dek bijgewerkt
- helmstok gelakt
- gasfles gevuld
- noodton nagekeken en aangevuld
- EHBO doos en medicijnen nagelopen
- meeste voorraden aangevuld

Gisteren was er een bijeenkomst voor alle zeilers die naar de Azoren gaan. Het lijkt erop dat er deze keer minder Nederlandse boten zijn die oversteken dan vorig jaar en het eerste jaar dat we in Sint Maarten lagen, maar er zijn genoeg andere boten die naar de Azoren gaan.
We kregen informatie over weersystemen, de route en de eilanden van de Azoren, het was een interessante bijeenkomst.
Na het officiële gedeelte hebben we gezellig zitten kletsen met Nico van de Domino en met Anja en Hans van de boot Fiddlesticks die ook gaan oversteken.

We zijn vanochtend naar de Nederlandse kant gevaren. Terwijl het morgen Koninginnedag is in Nederland is het dit weekend in Philipsburg carnaval met zaterdag en zondag een grote optocht. Na dit feestweekend gaan we nog wat laatste inkopen doen en dan hopen we dat het weer goed is om te vertrekken.

Coördinaten Roche Crole, St Martin 18° 07' 01” N, 063° 03' 26” W
Coördinaten Ile Tintamarre, St Martin 18° 07' 02” N, 062° 59' 19” W
Coördinaten Orient beach, St Martin 18° 05 ' 10” N, 063° 00' 54” W
Coördinaten Marigot, St Martin 18° 03' 51” N, 063° 05' 47” W

• 29 April 2011 - 22:11

Remco Dijkstra:

Het blijft leuk om je verhalen te lezen. Goede reis terug naar Europa.
    Groeten vanuit Amsterdam
    Remco

• 30 April 2011 - 08:44

Hein & Peter:

Gelukkig ben je weer goed aangekomen. Was gezellig je nog even te zien in je eigen thuislandje. Nu weer ver weg maar op de grote terug reis naar Holland. Tot snel.

Hein

• 30 April 2011 - 17:59

Jikkie:

Het was heel gezellig in het Westerpark. leuk om een foto van je moeder te zien. Ze is echt wel ouder geworden sinds jullie afscheidsfeest, maar het gaat ook snel op deze leeftijd,dat zie ik ook bij mijn vader. Ga je ook ergens oranje bitter drinken vandaag? Het was hier een prachtige koninginnedag! Maandag vertrekken we naar Napels,doeg veel plezier xxx Jikkie

• 30 April 2011 - 19:54

Hans En Mariska:

Hoi Schatten!!
    Weer eens een berichtje van Hansie uit Adam! Ja (of beter "nee") het is er nooit van gekomen om toch jullie kant op te komen.... Maar in gedachten ben ik natuurlijk wel bij jullie geweest! Hartstikke goed dat jullie gewoon even het drukke Nederlandje daar gelaten hebben om jullie dromen te gaan volgen! Mailen is niet helemaal mijn ding... ik vind het gewoon veel leuker om jullie te zien/spreken! Dus wat dat betreft kijk ik (en Mariska) uit naar jullie terugkomst! Ben benieuwd hoe jullie weer zullen aarden in het kikkerlandje! Goede en veilige reis toegewenst en geniet ervan!!

Dikke zoenen,
    Hans en Mariska

• 30 April 2011 - 21:31

Mieke Snoek:

Hoi Fennke en Ivo,
    Al het oranje verdwijnt weer langzaam uit Amsterdam na koninginnedag, het was heerlijk weer en een goede sfeer. Jullie een hele goede overtocht, met de juiste wind in de zeilen naar de Azoren. Behouden thuisvaart.

groetjes Mieke en Reindert

• 01 Mei 2011 - 12:28

HALS:

Hallo Ivo en Fenneke,

Leuk om jullie verhaal weer te lezen.

Natuurlijk weer met prachtige foto's.

Ivo, nog gefeliciteerd met je verjaardag. Een jaar geleden hebben we dit nog gezamenlijk gevierd.

Een hele goede reis!

Wij kijken uit naar jullie aankomst in NL

Henri, Akke, Lotte en Silke

• 02 Mei 2011 - 07:52

Jolande:

Het was een rustige Koninginnedag voor mij dit jaar heerlijk aan het strand en in de duinen geweest. Jullie gaan de grote oversteek wagen, fijn dat jullie nog zoveel informatie kregen en mensen ontmoet hebben die ook deze tocht naar de Azoren gaan maken.
    Kom behouden aan en veel plezier nog onderweg. Tot later..........
    knuffels Jolande

• 05 Mei 2011 - 20:25

Anton En Ruth:

Hallo Fenneke en Ivo,
    Wat spannend voor jullie, de grote oversteek.
    Behouden vaart en wij volgen de route op Google Earth.
    Vele groetjes van Anton en Ruth