De oversteek naar de Azoren kan beginnen - Reisverslag uit Simpson Bay, Sint Maarten van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu De oversteek naar de Azoren kan beginnen - Reisverslag uit Simpson Bay, Sint Maarten van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu

De oversteek naar de Azoren kan beginnen

Door: Fenneke

Blijf op de hoogte en volg Ivo en Fenneke

09 Mei 2011 | Sint Maarten, Simpson Bay

In Philipsburg was er op 30 april en 1 mei de carnavalsoptocht.
Wij zijn op Koninginnedag naar de optocht gegaan. Het zou officieel om 10 uur beginnen, maar zoals alles hier werd dat natuurlijk veel later, en rond 3 uur kwam de stoet pas bij het centrum aan. We hadden toen al een tijdje gewacht. De optocht begon met politiewagens gevolgd door kindergroepen en de kinder miss carnaval. We hoorden de grote wagens met bands al aankomen want de muziek is loeihard. Er waren al oordoppen uitgedeeld aan kinderen, maar die hadden ze ook wel aan ons mogen geven. Er kamen allerlei groepen met gekleurde verentooien e.d. langs. Er werd gedanst en met konten geschut, het was een vrolijke boel (zie video). Na 1,5 à 2 uur kijken waren we een beetje doof en moe. Toen we bij de boulevard kwamen zagen we wat ontsnapte carnavals vrouwen. De vrouw met wie ik op de foto sta had het even gehad, want ze had blaren onder haar voeten. De volgende dag konden we vanaf de boot precies horen wanneer het carnaval was begonnen, want het was een vreselijke teringherrie met alle muziek door elkaar.
Ilona en Johan van de Kon-Tiki bleken ook in Philipsburg te liggen en ze hebben gezellig wat bij ons aan boord gedronken.

Natuurlijk moesten we de laatste voorbereidingen voor de overtocht doen.
Het onderwaterschip van de Rebel was in die paar weken op St Maarten veranderd in een levende tuin, er groeiden allerlei planten en koralen aan. Daar moest wel wat aan gedaan worden, maar gelukkig konden we al snorkelend met een plankje en een borstel de ergste aangroei eraf krijgen. Het water is hier nu lekker warm, dus in een paar uur eraan werken was de boot weer “schoon”.

Verder hebben we extra water jerrycans gekocht, zodat we nu naast onze 350 liter nog 150 liter extra water mee hebben.
We zijn diesel en water gaan tanken in Phlipsburg voordat we naar Simson baai zijn gegaan voor de laatste bootschappen e.d..

Ik ging op vrijdag nog even naar de kapper en werd door een Venozolaanse vrouw geknipt, die nog maar net op St Maarten was. Ze vond het wel wat raar dat ik kort haar wilde. Toen ik terug ging naar de Rebel bleken Casper en Geertje met de Abel aangekomen te zijn. Ze zijn lid van dezelfde watersportvereniging als Ivo en Ivo heeft een paar keer met hun vorige zeilschip gevaren.
Het was erg leuk ze hier te ontmoeten. We zijn bij elkaar op de borrel geweest en zijn gisterenavond als een soort afscheidsdiner uit eten geweest. Zij zeilen binnenkort via Bermuda naar Nova Scotia, dus we hebben ze enthousiaste verhalen over de oostkust van Canada en de VS verteld.

Eergisteren, toen ik terug kwam van boodschappen doen, had Ivo een lijk in de kast gevonden, zoals hij het zelf zei. Hij had de motorruimte aan een laatste inspectie onderworpen en ontdekte een lekkage waar het koelwater de uitlaat in komt. Dat was even schrikken. Gelukkig kon hij het vrij snel repareren met een stukje aluminium, slangklemmen en epoxy. Als het goed is houdt dit minstens tot we weer thuis zijn.

Na een maand op St Maarten zijn we nu bijna zover, de laatste boodschappen zijn gedaan, alle spullen zijn goed opgeborgen en de watertanks zijn bijgevuld. We krijgen misschien een paar dagen weinig wind, maar dat is beter dan teveel.
Azoren, we komen eraan!!

Coördinaten Philipsburg 18° 01' 14” N, 063° 02' 43” W
Coördinaten van ons vertrekpunt bij Simson baai 18° 01' 56” N, 063° 05' 48” W

• 09 Mei 2011 - 17:05

Hein & Peter:

Hoi spannend de terug reis. Gelukkig genoeg water begrijp ik nu. Mooie foto's van het carnaval. Ja en vrouwen hebben allemaal lang haar Fenneke dat weet je toch. Nu lekker hoor een kort kopie staat je goed ik ken je niet anders.Alhoewel ik weet dat vroeger twee vlechten had!
    Groet aan je man Ivo en van ons allemaal hier in zonnig Amsterdam.
    Net avond eten op ons dakterras genuttigd ook een beetje tropen / vakantie stemming in Amsterdam.

hein

• 09 Mei 2011 - 18:08

Loek:

Beste vrienden,
    Het is al weer een hele tijd geleden dat ik wat van me heb laten horen, maar ik wil jullie toch een hele goede terugreis wensen met goede wind en mooi weer. Geniet nog maar van die laatste weekjes en we zien elkaar wel weer ergens!

Groetjes, Loek

• 09 Mei 2011 - 20:28

Esther:

Wat een leuke vrolijke afsluiting van sint maarten! genoeg indrukken en lawaai om nu dagen / weken lang alleen op zee te zijn. Ik lees de spannning in je verhaal...! fijn dat er weinig wind is!! dikke kus esther

• 10 Mei 2011 - 06:33

Jolande:

Hoi Fenneke en Ivo,
    De eerste keer met de oversteek vonden jullie het net vakantie in een reis, heerlijk rustig varen en elkaar afwisselen met de wacht. Wie weet wat jullie onderweg deze keer allemaal zien en meemaken. Gelukkig staat er niet zo veel wind en kunnen jullie de reis rustig beginnen.
    Nog bedankt voor de felicitatie en Fenneke alvast gefeliciteerd, weet niet of je dan nog onderweg bent, 3 weken duurt de oversteek toch?
    Tot in ons kleine kikkerlandje! kus Jolande, Ronja en Bas

• 10 Mei 2011 - 11:20

Menno En Ruth:

Carnaval leek wel wat volume/lawaai betreft op Salvador in Brazilie.
    Groetjes en een hele goede terugreis met veel wind, mooi weer, dolfijen en zo nu een dan een visje vangen.
    Hoop jullie snel weer te zien bij Thalassa.

Tot snel.

Ruth, Leah, Yoran en Menno

• 10 Mei 2011 - 18:41

Regien:

Zag net op de kalender (op de wc natuurlijk) dat je bijna jarig bent. Ben ik nog op tijd om je alvast te feliciteren? Zal wel een karig verjaarsmaal worden dit jaar. Dikke zoen alvast!

• 01 Juni 2011 - 13:16

DOMINO Nico:

Hoi Ivo en hoi Fenneke. Jullie moeten er nu ongeveer zijn. Een goede reis gehad? Vast wel.
    Ik ben er ook wel klaar voor maar wacht nog een week of twee.
    Op het moment staat er erg weinig wind.
    Groeten Nico