Bezoek op de Bahama's - Reisverslag uit Nassau, Bahama's van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu Bezoek op de Bahama's - Reisverslag uit Nassau, Bahama's van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu

Bezoek op de Bahama's

Door: Fenneke

Blijf op de hoogte en volg Ivo en Fenneke

18 Januari 2008 | Bahama's, Nassau

Het heeft even geduurd, maar nu heb ik dan toch weer tijd om over onze belevenissen te schrijven.

We hebben ons een paar dagen prima vermaakt op de Bimini’s.
Omdat de conch, spreek uit konk (grote kroonslak), hier veel gegeten word vonden we dat we op Noord Bimini maar eens een conch salade moesten proberen. Het bestaat uit kleine stukjes conch, tomaat, ui, eventueel nog wat groen en veel citroensap eroverheen. Ivo vind de conch naar rubber smaken, maar ik vind het wel lekker. Inmiddels hebben we ook de conchfritters gegeten, gefrituurde stukjes conch in een deeg, en die bevielen Ivo beter.
We zijn naar Zuid Bimini gegaan en naar Shark lab geweest. Dit is een onderzoekscentrum naar haaien, met nadruk op de citroenhaai. Maar ze hadden ook een Bimini boa, die alleen op Bimini voorkomt. Bijna alle mensen die er werkten waren met kerstvakantie, maar er was nog een enthousiaste Zuid Afrikaanse biologie student die ons van alles heeft verteld over de onderzoeken die ze doen. Hij heeft ons kleine citroenhaaien laten zien die in een omheinde kooi in een ondiep stuk zee zwemmen.
We hebben een dag 2 mooie duiken gemaakt bij Noord Bimini, er waren veel scholen met vis. We keken naar een rog toen ik een grote haai zag langs zwemmen niet ver bij ons vandaan, het was waarschijnlijk een citroenhaai. Daarna kwam er een school vleermuisvissen voorbij zwemmen, het was allemaal geweldig. De volgende dag hebben we ook nog geprobeerd te duiken, maar het waaide helaas te hard. We zijn naar Cat cay gezeild, ook een Bimini eiland, en de volgende ochtend vroeg opgestaan om de Great Bahama Bank over te varen naar de Berry eilanden.

Het was een prachtige zeiltocht met heerlijk zeilweer. We kwamen in het donker bij Chub Cay aan waar we voor anker zijn gegaan. Het brood was op dus zijn we de volgende dag met de rubberboot richting jachthaven gegaan. Daar hebben we ons bootje op een strandje naast de tanksteiger gelegd. Ik wilde vragen waar de winkel was, maar we kregen meteen te horen dat we $ 100 moesten betalen. Het bleek dat iedereen in de jachthaven een privé box heeft en dat ze alleen mensen toelaten als ze water of diesel kopen. We zijn maar weer vertrokken en ik heb zelf brood gebakken. We zijn een mijl verderop bij Mama Rhoda rock gaan liggen, waar het prachtig snorkelen was.
We besloten om een Berry verderop te gaan en lagen tussen 2 eilanden op een ondiepte. Hier hebben we kerst gevierd. Ons kerstdiner bestond o.a. uit een kerstquiche, goed gelukt!

Toen er een goeie wind was om naar New Providence te gaan hebben we het anker gelicht. Nassau, de hoofdstad van de Bahamas ligt op dit eiland. We zeilden over een kilometers diep water. Omdat we nog niet meteen in Nassau hoefden te zijn besloten we bij North Cay ten westen ervan te gaan liggen. Helaas werden we meteen lek gestoken door de “no see ums”. Omdat het vreselijk kleine beestjes zijn hadden we dat eerst nog niet door, maar we zijn behoorlijk te pakken genomen. Een goede reden om de volgende dag naar Nassau te gaan.
We zijn voor anker gaan liggen op een plek waar we goed naar de kant konden. Van andere zeilers hadden we begrepen dat we bij een strandje aan land konden. Toen we ons rubberbootje al op het strandje hadden liggen kwam Dave, een Canadees, ons tegemoet. Het strandje hoort bij een privé-huis van z’n vriend, ook een Canadese Dave. Hij zelf zit op een zeilboot die voor anker ligt. We zijn naar een steiger gegaan en hebben onze boodschappen gedaan.
’s Avonds hebben we boot Dave uitgenodigd voor een borrel en dit leidde er toe dat we de dag voor Oud en Nieuw bij huis Dave uitgenodigd werden voor een etentje met nog wat mensen. Er kwam o.a. nog een Zuid Afrikaanse Dave bij om het gemakkelijk te maken. Het eten was heerlijk en het was gezellig.
Ivo had zijn kinderen, Michiel en Lidy, uitgenodigd voor een weekje aan boord van de Rebel en Michiel kwam die avond aan. We hebben hem opgewacht bij de Poopdeck, een bar/restaurant in de buurt.

De volgende dag was het windstil zonnig weer en je kon een barracuda om onze boot zien zwemmen.
We zijn met een dollar busje (kost een dollar) kris kras door een stuk stad gereden. Je ziet hoe de mensen wonen, er zijn mooie huizen met ertussen in ruines van huizen, wrakken van auto’s staan tussen huizen in en er zijn winkeltjes die een stalletje buiten op straat hebben. Bij de brug naar Paradise eiland zijn we gaan eten bij een klein eetstalletje. Er werd natuurlijk ook gefrituurde conch of conch salade geserveerd, maar wij hielden het bij gebakken vis. Paradise eiland ligt aan de overkant van Nassau en daar is een groot complex met casino, Atlantis genaamd. We zijn er naartoe gelopen voor het indrukwekkende aquarium. Je moet door het casino lopen om uit te komen bij het grote aquarium dat rond een restaurant gebouwd is. Er zwemt van alles in het aquarium, waaronder een luipaard haai, mantaroggen, en grote scholen vissen.

We hebben Oud en Nieuw met Michiel op de boot gevierd. We zagen op 2 plekken vuurwerk. Op Nieuwjaarsavond kwam Lidy, aan. We hebben bij huis Dave, met vriendin Patty, op Lidy gewacht.
’s Nachts begon het hard te waaien uit het noorden en we botsten bijna tegen een klein bootje aan die aan een boei lag. We zijn daarom midden in de nacht verhuisd naar de andere kant van de baai waar we beter beschut lagen.
Omdat we inmiddels bij het strandje van huis Dave aan de kant mochten, zijn we overdag weer voor anker gegaan aan de andere kant, maar nu met 2 ankers. Het was 2 dagen koud met de harde noordenwind en bewolking. We hebben het rustig aan gedaan en zijn met de dollarbus naar het centrum van Nassau geweest. Er komen elke dag cruiseschepen aan, dus het is er toeristisch.
Het zou gaan opklaren, daarom zijn we naar Rose eiland gezeild, waar we in de beschutting van nog een klein eilandje in een baai voor anker konden. In de 2 dagen dat we er waren knapte het weer gelukkig wat op. We hebben er gesnorkeld en het kleine onbewoonde eiland verkend. Op Rose eiland hebben we op een leeg strand gelegen, het zag er paradijselijk uit. Helaas moesten we weer terug naar Nassau omdat Michiel en Lidy op zondag vertrokken. Nog even van happy hour genoten in de bar van de Poopdeck. Het was erg leuk om Michiel en Lidy samen aan boord te hebben en voor hen ook een bijzonder ervaring om eens van dichtbij mee te maken hoe het op de Rebel toegaat.

We hadden 2 dagen om alles weer klaar te maken voor Chuk, onze volgende gast aan boord. We hadden gezien dat het prachtig weer werd om naar de Exumas te zeilen. Dit is een hele rij eilandjes in het zuidoosten van New Providence. Toen Chuk aan boord was zijn we de volgende ochtend vroeg vertrokken om nog voor donker bij de Allans Cays te zijn. Chuk had niet meer gezeild sinds hij zijn zeilboot in 1995 verkocht heeft en vond het fantastisch weer eens op een zeilboot te zijn. We vlogen aan de wind zeilend de Bahama bank over, zodat we al vroeg in de middag op onze bestemming aankwamen.
De Allans Cays zijn een paar kleine eilanden bij elkaar, en op 2 eilanden zitten Allans leguanen, die alleen daar voorkomt. Ze zaten al op het strand om ons te verwelkomen toen we langs zeilden. Bij de ankerplek zag het er paradijselijk uit met verschillende kleuren water. We zijn 3 dagen bij deze eilanden gebleven en hebben rondom de eilanden gesnorkeld en nog voor anker gelegen in de ondiepe baai van een hoefijzervormig eiland. Met laag water raakten we net de grond niet. Overal in de baai, maar vooral aan de kant zaten kleine levende conch. Er kwam een kreefenman langs waarvan we 3 mooie kreeften hebben gekocht. Wel zielig voor de mooie beesten, maar ze smaakten goed. Toen terug gezeild met weinig wind, maar er was genoeg wind om met de halfwinder te zeilen.

We hebben met Chuk nog wat meer van Nassau en New Providence gezien en zijn met een taxi het eiland rond gereden. Tijdens deze rondrit reed onze chauffeuse een verkeersbord omver. Ivo en ik gingen naar de schade kijken die gelukkig meeviel, maar onze chauffeuse wilde zo snel mogelijk weg scheuren, omdat ze bang was voor de schade op te moeten draaien. De paal met bord en al had ze tegen de grond gereden.
Op het hele eiland zijn allerlei bouwprojecten voor luxe huizen, er wordt verschrikkelijk veel gebouwd. Het zijn vooral Amerikanen en Canadezen die deze wat luxere huizen kopen.

Eergisteren is Chuk weer vertrokken, en er moet weer gewerkt worden. Ik wilde gisteren wassen bij de wasserette van een jachthaven verderop. De was met waspoeder zat al in de machines toen bleek dat er geen stroom was. Men wist niet hoelang deze stroomloze situatie zou gaan duren, dus ik heb alle was er maar weer uitgehaald, vandaag maar weer proberen. Ivo is gisteren en vanochtend vroeg samen met boot Dave naar de werkplaats gegaan van het staal constructiebedrijf waar huis Dave werkt, hij werkt aan de paal waar onze windmolen aan moet komen. Onze zonnepanelen krijgen hier net niet genoeg zon, en er is genoeg wind, dus een windmolen is de oplossing voor ons energieprobleem. Er is altijd werk te doen rond de Rebel.

• 18 Januari 2008 - 19:36

Didi:

Erg leuk weer en ondanks dat jullie altijd werk te doen hebben klinkt het toch wel heel paradijselijk. Het echte genieten en nooit met mate!

• 18 Januari 2008 - 19:38

Ate:

Hoi Ivo en Fenneke,
    Leuk om jullie fotos en berichten weer eens te bekijken. Wat zijn jullie toch al heel lang en heel ver weg. En wat gaat het voorspoedig - behalve dan dat er geen stroom is voor de wasmachine en dat er op den duur geen verkeersbord meer overeind staat natuurlijk. Heel indrukwekkend allemaal. Hier begint het leven eigenlijk helemaal opnieuw en ook dat is heel spannend.
    Veel liefs van Laura en Ate

• 19 Januari 2008 - 09:09

Hein:

Weer een geweldig reis verhaal. En dan te bedenken dat de tegenslag de wasmachine is! Hier koud regen donker in Nederland. Leuk Ivo samen met je kinderen, heel bijzonder. En Fenneke samen met je twee zeil mannen op een boot geweest grappig.

Kus Hein

• 20 Januari 2008 - 20:04

Lidy:

Hoi Lieve Rebellen,
    Het was inderdaad vakantie, aan boord en op de paradijselijke eilandjes. Ik vond het heel bijzonder bij jullie aan boord. Ben benieuwd naar de resultaten met de windmolen en naar de verdere reisverhalen. Tot snel, hier of in den verre.

groetjes en kussen uit Hilversum