introductie Rebel website - Reisverslag uit Den Helder, Nederland van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu introductie Rebel website - Reisverslag uit Den Helder, Nederland van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu

introductie Rebel website

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ivo en Fenneke

17 Maart 2006 | Nederland, Den Helder

Welkom op onze Rebel website.
Het is de bedoeling op deze website berichten komen over onze zeilreis en alle avonturen die we onderweg zullen beleven.
Voor wie het nog niet weet, onze zeilboot heet Rebel. Hoewel de boot is van Ivo, want die heeft hem gebouwd. Maar zonder Fenneke geen reis.
Rebel is een stalen schip, een multiknikspant van 11 meter, met een kottertuig, d.w.z. een grootzeil en 2 voorzeilen aan één mast.
De aankomende tijd ligt Rebel in Den Helder.
Ivo is de kapitein van het schip en heeft in alle weersomstandigheden de leiding
Hij is verantwoordelijk voor het schip, het onderhoud, en de energiehuishouding.
Fenneke is verantwoordelijk voor het foerageren, het koken en de communicatie. De navigatie is een gedeelde taak.
Het komt er op neer dat we toch ook veel samen zullen doen en beslissen.
Omdat Fenneke de e-mails en de website doet, schrijft zij dit bericht en vandaar dat wanneer er ik staat het Fenneke betreft.
Daarom ga ik maar meteen over op deze schijfstijl.
In dit eerste reislogboek geven we antwoord op de meest gestelde vragen om zodoende wat meer informatie te geven.
De volgende keer zal gaan over onze voorbereidingen en de stress die dit oplevert, met als hoogtepunt de ademluchtcompressor.

Meest gestelde vragen

Hoe lang gaan jullie weg?
We zijn van plan minstens 2 jaar op reis te zijn en misschien zelfs langer.
Het is wel de bedoeling dat we elk jaar een paar weken terug komen naar Nederland om familie en vrienden op te zoeken en de zaken te regelen die nodig zijn.

Wanneer gaan jullie precies weg?
We hebben nu gepland dat we eind mei, begin juni 2006 te vertrekken. We hebben geen vertrekdatum geprikt, omdat we willen vertrekken als we er echt klaar voor zijn en het weer goed is om de Noordzee op te gaan richting zuiden. We vertrekken vanaf Durgerdam.

Waar ga je naartoe, wat is de route?
We gaan bij Ymuiden de Noordzee op en zakken af via België, Frankrijk en/of Engeland, Noord Spanje, Portugal, Marokko, de Canarische eilanden en de Kaapverdische eilanden.
Vanuit de Kaapverdische eilanden gaan we oversteken naar het Caraïbisch gebied (Barbados). We gaan dan noordwaarts naar de Oostkust van de Verenigde Staten. Daar willen we in ieder geval tot de grens van Canada zeilen en daarna weer afzakken naar Florida. In Amerika gaan we zeker wat rondreizen om mijn gastfamilie en allerlei vrienden op te zoeken.
Na Amerika gaan we weer naar het Caraïbisch gebied en van daaruit gaan we of terug naar Europa via de Azoren, of we gaan door het Panama kanaal naar Australië.
Maar we moeten zien hoe het gaat, de route kan door omstandigheden of nieuwe ideeën aangepast worden.
Noordelijke ijszee en de zuidelijke oceanen buiten beschouwing gelaten heeft ieder zeegebied een veilig seizoen. De veilige seizoenen bepalen mede onze reisroute.

Waarom gaan jullie zo lang op reis?
Ivo heeft de boot o.a. gebouwd om ermee naar het Caraibisch gebied en de VS te kunnen zeilen. Het is zijn droom om zo’n tocht te maken.
Zeilen met een tourschip gaat iets sneller dan lopen en iets langzamer dan fietsen. Rekening houdend met de zeilseizoenen en onze voorkeur veel te willen zien duurt de geplande route 2 jaar.
Ivo en ik houden erg veel van water en vinden zeilen erg leuk. Ik wil graag veel duiken onderweg en gelukkig duikt Ivo met me mee. Het gaat ons allebei vooral om allerlei mooie plekken te zien en om (ei)landen te verkennen. We nemen ook fietsen mee aan boord en zullen per fiets, openbaar vervoer of huurauto wat meer proberen te zien van de landen waar we komen.
Het leuke van zeilen is dat je op plaatsen kan komen waar je anders niet zo snel komt en dat je op allerlei mooie plekken voor anker kan liggen. Het zeilen is geen doel, maar een middel.

Hoe doe je het met lange tochten, oversteken?
Sommige mensen denken dat je midden op zee je anker voor anker kan gaan. Het probleem dat we hiermee hebben is dat onze ankerketting niet lang genoeg is. Dat betekent dat je moet doorvaren. Omdat we dan dag en nacht doorvaren moet er steeds één van ons de wacht houden. We zijn van plan om elk ongeveer 4 uur wacht te lopen en zo steeds te wisselen.

Hoe doen jullie het met eten?
Omdat we over het algemeen maar korte stukken zeilen kunnen we met wat extra eten aan boord prima overleven. We zullen meer in de buurt van land zijn dan midden op zee dus we kunnen regelmatig boodschappen doen. Alleen als we grotere oversteken maken, of in gebieden komen waar het erg duur is, zullen we van tevoren extra eten in moeten slaan. Met wat extra rijst, pasta’s, blikvoer, crackers e.d. moeten we het redden. Tijdens de grote oversteken ben ik van plan brood te bakken en taugé en tuinkers te kweken. We zullen ook proberen vissen te vangen, gelukkig kan en durft Ivo deze te fileren.

Hoe lang duurt de oversteek van de Kaapverdische eilanden naar Barbados (het Caraïbisch gebied)?
We gaan er vanuit dat we binnen 3 weken aan de overkant zijn. Voordat je aan zo’n oversteek begint is het van belang voldoende voedsel, water en brandstof in te slaan. Ook zal de boot voor vertrek van de oversteek goed nagekeken moeten worden om problemen onderweg zoveel mogelijk te voorkomen.

Hoe houden jullie het uit met z’n tweeën op zo’n kleine boot?
Dat weten we natuurlijk nog niet. Maar tot nu toe gaat het prima met z’n tweeën op de boot.
We kunnen het goed met elkaar vinden, en laten elkaar voldoende met rust als het nodig is.

Vinden jullie het niet eng?
We zijn niet erg bang uitgevallen. Gelukkig reageert Ivo rustig in noodsituaties. Als het echt hard waait en er hoge golven zijn kan ik bang worden. Ik troost me dan met het idee dat het altijd weer goed weer wordt en dat dit bij het zeilen hoort. Ivo zegt dan wel eens; “zoveel wind hebben we helemaal niet nodig om lekker te zeilen”. We proberen met behulp van weerkaarten en weerberichten zoveel mogelijk slecht weer te vermijden.
Wat de ABN Amro boten in de Volvo Ocean race doen heeft niets weg van onze relaxte manier van zeilen.

Hoe zijn jullie bereikbaar
We zijn natuurlijk bereikbaar via deze website, maar je kunt een e-mail versturen naar ivofenneke@hotmail.com. Deze mail zullen we in internetcafé’s beantwoorden. We kunnen vanaf boort tekstberichten via de e-mail verzenden. We zijn van plan te zorgen dat één persoon onze e-mail doorstuurt naar alle familie en vrienden.
We nemen geen iridium telefoon mee, maar zullen in landen waar we wat langer zijn een telefoonkaart voor onze mobiele telefoon kopen, zodat we kunnen bellen en gebeld kunnen worden. Dit betekent dat we in elk land een ander nummer hebben.

• 17 Maart 2006 - 16:05

Ate:

Heel erg leuk en heel erg spannend. Leuk om nu al over de voorbereidingen te lezen. Als jullie vanuit Durgerdam vertrekken komen we zeker uitzwaaien. Ik heb nog wel een veelgestelde vraag: Hoe regel je alle papieren of kan je, bijvoorbeeld in Amerika zomaar aan land? Of heb je visa geregeld? Ik hoop maar dat jullie nog net op onze bruiloft kunnen komen (6-6-6). Veel plezier met inschepen!

• 17 Maart 2006 - 16:39

Lem:

Hoi lieve groteavonturenvriendin!
    Mis je, en jou ook hoor Ivo, nu al!
    Wil je graag nog zien en uitzwaaien. Lukt dat nog denk je?

• 19 Maart 2006 - 17:40

Bella:

wat een leuke webwereld. leuke weetjes en zo.
    heel veel plezier!!!
    en succes.

• 19 Maart 2006 - 21:31

Lidy En Fam:

Hoi Fenneke en Ivo,

Helemaal echt, zo'n website. Ben hel erg benieuwd naar de berichtgeving als jullie eenmaal op pad zijn.

Tot Gauw!

• 22 Maart 2006 - 14:49

Esther:

wat leuk deze web-site. Goed resultaat van de communicatie verantwoordelijke!! Heel erg leuk.

Kus Esther

• 30 Maart 2006 - 19:47

Hein:

Leuk om te lezen. Kan alleen maar zeggen dat ik, we jullie erg gaan missen. Gelukkig houdt dit ons een beetje op de hoogte

• 02 April 2006 - 18:06

Loek:

Hoi Ivo en Fenneke,

Met de reisloggen van Petra en Bart en Merijn die ook op lange en verre reizen zijn, wordt het haast druk om de "waar ben jij nu"'s te lezen. Als het even kan komen we jullie uitzwaaien. Tenslotte is het vanuit Monnickendam niet zo ver naar Durgerdam.
    Heel veel geluk en succes,

Patricia en Loek

• 03 April 2006 - 14:05

Jikkie:

Fen, ik zal je missen! Gelukkig kunnen we jullie volgen via deze site en de mails.Plaats je wel lekker veel foto's, zodat we goed kunnen volgen hoe jullie eruit zien ?!
    Maak je nog een wensen lijst voor 20 mei?
    Doeg &liefs Jik

• 04 April 2006 - 20:07

Stephen:

Hoi mafkezen,
    als je me laat weten wanneer, gaak proberen (met mun hele familie) in Meneer van Diggelen (zo heb ik onze dobber maar even genoemd) jullie uit te zwaaien bij IJmuiden. Ik wil zeker weten dat jullie ook echt weg bent want ik zou de teleurstelling niet aankunnen als ik erachter kom dat ik via deze site 2 jaar met mensen heb gekletst die gewoon op de vinkeveense plassen dobberen. Ik stuur je jullie foto, gemaakt op de Rebel, terug. Plaats die op jullie site. Ik heb um al honderd keer gezien maar ik wordt er nog iedere keer vrolijk van als ik um zie. (Ik bedoel dus dat-ie me keer op keer ontroerd maar ga dat op een platform als dit zeggen)
    Tabé

• 05 April 2006 - 12:59

Roediegoo:

dit ziet er gelikt uit.! heel overzichtelijk en duidelijk. jullie gaan ongetwijfeld een mooie tijd tegemoet. see you!

• 05 April 2006 - 18:05

Hans:

Ben stinkend jaloers! Toe... mag ik mee? ;0) Maar wat gaat er nu met de buurt gebeuren? Die gaat natuurlijk nu helemaal achteruit! Geen leuke (bijna) buren meer!! Ach... misschien valt het mee.
    Maar alvast veel succes met de voorbereidingen en een hele goede vaart!!

Dikke smakkerts voor jullie allebei!

• 06 April 2006 - 07:46

Theo:

Als jullie onverhoopt "de Vliegende Hollander" tegenkomen, vergeet dan niet om er een foto van te maken. En als het schip van kapitein Roodbaard in het verzier komt, zou ik alle zeilen bijzetten en rechtsomkeer maken. Ik wens je hierbij een behouden vaart toe.

• 07 April 2006 - 08:04

Leon F:

Fenneke,
    Ik zal de weblog zeker regelmatig bekijken. Helaas kon ik niet meer bij je afscheid komen ivm zakelijke afspreken.
    Ik dank je voor de fijne samenweking en wens jullie een behouden vaart!

• 15 April 2006 - 07:13

Regien:

Wat een gouden duo: zij kweekt tuinkers, hij stelt haar gerust als de golven te hoog worden. Dit MOET een succes worden!!!

• 16 April 2006 - 05:40

Fred_ Koenen@yahoo.com:

Leuke start pagina,verheug mij op jullie verhalen.
    Vaar wel (dus zo als het er staat HiHa. O-Pa Freddy

• 20 April 2006 - 10:57

Klaas En Akkie:

In de loop der jaren hebben wij veel plezier beleefd.
    Wij vinden dat jullie lef hebben om nu aan deze reis te beginnen.
    Heel veel succes en een behouden vaart.
    Wij blijven jullie volgen.

• 01 Juli 2006 - 18:42

Anton En Ruth:

Ja , kijk de Rebel is weg het ZY met Ivo en Fenneke is vertrokken.
    Wat een prachtig mooie weer en een goede wind.
    Dit een paar dagen op Texel met de fiets.
    Groetjes

• 06 Mei 2010 - 21:31

Madelyn/Tom Doody:

Had a chance to look at all your photos. They are great and it looks like an easy trip from the smiles on your faces. Hope you continue to enjoy your experience until you land at home. Good journey