Op bezoek bij vrienden - Reisverslag uit Camden, Verenigde Staten van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu Op bezoek bij vrienden - Reisverslag uit Camden, Verenigde Staten van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu

Op bezoek bij vrienden

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ivo en Fenneke

26 Juli 2007 | Verenigde Staten, Camden

We zijn in Camden, Maine, maar gaan vlak nadat ik dit stukje geplaatst heb weer eens een stukje verderop kijken.

Newport, Rhode island, is een leuk historisch stadje, we vonden het er leuk en zijn een paar dagen gebleven. We zijn in een paar dagtochten naar de Plum island sound gegaan waar je bij Ipswich, Massachusettes bent. We moesten door het Cape Cod kanaal, het kanaal is ongeveer 12 kilometer lang, maar het kan er hard stromen, dus je moet er op het juiste tijdstip doorheen. We zijn het kanaal ingegaan toen het net een beetje de goede kant op ging stromen.

We gingen Arne Brun Lie, een Noor, in Ipwich opzoeken. Ivo kent Arne, van lang geleden, toen hij zijn boot Tresbelle, in Den Helder voorbereide op de Twostar, een zeilwedstrijd vanuit Engeland naar Newport, Amerika. Deze wedstrijd heeft hij met David Conover gedaan, die we hier in Camden hebben opgezocht. Arne woont al lang in Ipswich.. Met Arne´s zeilboot heeft Ivo al 2 keer in Massachusettes, Maine en Nova Scotia (Canada) gezeild. Arne heeft 2 jaar geleden een hersenbloeding gehad en is halfzijdig verlamd, maar blijft positief en zeilt met behulp van vrienden nog af en toe op zijn boot. Hij heeft hulp en kan op die manier zelfstandig wonen.
We konden aan een boei van de jachtclub liggen en hebben de fietsen op de kant gezet. We werden hartelijk ontvangen door Arne en hij stond er op dat we elke avond bij hem kwamen eten. Elke dag gingen we op de fiets naar hem toe, het was heerlijk weer eens te kunnen fietsen. Arne had geregeld dat wij op vrijdagavond op de jachtclub een speech zouden geven. Ivo heeft verteld over het bouwen van de boot en ik over onze reis. Men was erg belangstellend. De volgende ochtend kon men de Rebel komen bekijken en de mensen die kwamen waren erg geïnteresseerd. Een oudere man kwam ons vol enthousiasme een ingelijste tekening van een groot zeilschip laten zien dat door één persoon bezeild kan worden, en hij gaf ons een boek. Van andere mensen kregen we een zeilgids van Maine te leen.
Na bijna een week bij Ipswich zijn we vertrokken richting Maine met het idee dat we nog naar Ipswich terug gaan.
We zijn naar de Isles of Shoals gegaan, een groepje kleine eilanden Eén van de eilanden wordt in de zomer gebruikt als conferentieoord voor een christelijke organisatie en we mochten er rondlopen. De volgende dag vertrokken we met mooi weer, maar ´s middags kwam een dikke rolwolk over ons heen met veel regen.

Aan de kust van Massachusettes en Maine worden erg veel kreeften gevangen en de kust ligt vol met ´lobster pots´, dat de kreeftenkooien die op de bodem liggen, met eraan een lange lijn en 2 boeitjes. Elke kreeftenvisser heeft zijn eigen kleur drijver en er vissen verschillende vissers in de buurt van elkaar. Toen we vanuit de Isle of Shoals in Cape Porpoise aankwamen lag de haveningang vol met drijvers met allerlei kleuren. Als we met het zwaard omhoog op de motor varen moeten we oppassen geen touw van de drijver in de schroef te krijgen, maar het ging gelukkig goed.

Maine is erg mooi. De kust van Maine lijkt een beetje op de kust van Noorwegen met een soort fjorden, diepe inhammen in de kust en er zijn duizenden eilanden. Op heel veel eilanden staan leuke vuurtorens. Er zijn erg veel bossen en meren in Maine. Je kunt bij allerlei eilanden geweldig voor anker liggen.

We besloten naar Monhegen island te gaan, het ligt ongeveer 10 kilometer uit de kust, maar nog wel op onze route naar Camden. Op weg ernaartoe zag Ivo een walvis spuiten, hij zag 2 keer een soort fontein uit het water komen, ik heb het helaas niet gezien. Er komen hier verschillende walvissen voor en we hopen er nog één van dichterbij te zien.
Monhegen is een erg leuk eiland, met aan de oostkant mooie klippen. Het huis bij de vuurtoren is een erg grappig museum, er zit een oude keuken in met apparaten die men vroeger gebruikten, wetenswaardigheden over de vuurtoren, de vuurtorenwachters en over de kreeftenvisserij, schilderijen van het eiland, opgegraven oude beitels uit het stenen tijdperk, etc. We hebben natuurlijk de klippen bekeken en ik heb ´s middags nog een mooie wandeling gemaakt terwijl langzaam de mist neerdaalde.

De volgende dag in de mist naar Camden. David woont met zijn vrouw Beverly en kinderen in Camden, maar ook zijn ouders, Connie en Dede Conover, wonen er. Zij zijn 18 jaar gelden met de boot die ze toen hadden in Nederland geweest. We werden hartelijk ontvangen door Connie, en we mochten de steiger van hun boot gebruiken. Connie en Dede beheren in de zomer Curtis island, een klein eiland voor Camden, waar een vuurtorentje en het oude vuurtorenwachtershuis op staan.
Het is erg gezellig in Camden met de Conovers en er is genoeg te doen, we zijn hier nu bijna een week.

We hebben met Rebel met Connie en Dede aan boord meegedaan aan een pret zeilrace van hun club met nog 2 andere zeilclubs. We zeilden naar een ander eiland. Het was de eerste zeilrace van Rebel. Er was weinig wind en we voeren tot vlak voor het eind als laatste. Maar toen we de kluiver uitgeboomd hadden haalden we toch nog 2 boten in. Onze eer was gered.
Vervolgens hebben we een nacht op Curtis eiland geslapen, dat was enorm leuk. Er is geen stromend water en geen elektriciteit op het eiland, en het is leuk te zien dat Connie en Dede nu al 28 jaar in de zomer genieten van het wonen op het eiland en er geen punt van maken dat ze met water en allerlei ander zaken naar het eiland moeten sjouwen. We hebben er heerlijk geslapen en kregen ´s ochtends een lekker ontbijtje buiten met uitzicht op de vuurtoren en de boten die langs kwamen. We hebben daarna de vuurtoren van binnen bekeken en er bovenop gestaan.

David en Beverly hadden in hun schuur een talentenshow georganiseerd met allerlei bevriende gezinnen. Wij moesten natuurlijk ook iets doen, dus Ivo heeft een Nederlands lied gezongen en ik heb gejongleerd. De kinderen waren het meest actief met karaoke. Het was een grappige talentenshow.
We mochten de auto van Dede lenen zodat we boodschappen konden doen bij een grote supermarkt en nieuwe accu´s konden halen Ik kan nu weer op alle tijden computeren zonder klachten van Ivo over het energieverbruik.
Toen David en Beverly met vrienden en kinderen op Curtis island zaten hebben we daar met z´n allen kreeft gegeten. De vraag was nog even of je 12 kreeften kan stomen, of dat koken noodzakelijk is. Het resultaat was in ieder geval goed, we hebben gesmuld en het was gezellig.
Gisteren hebben we de fietsen aan de kant gezet en een mooie fietstocht door de bossen langs de kust en langs meren gemaakt.

Elke keer als je zeilende Amerikanen tegenkomt willen ze graag de mooie plekken met je delen. We krijgen van iedereen goede tips voor mooie plekjes. We zijn er ook al achter dat we veel te weinig tijd hebben om al deze mooie plekjes in Maine te bezoeken. Bovendien is het hier overal mooi.
We gaan nu op zoek naar een eiland waar we een mooi fietstochtje kunnen maken.

• 26 Juli 2007 - 15:49

Archibald:

Met genoegen jullie reisverslag gelezen en foto's gekeken wat totaal anders dan de carieb, het lijkt me prachtig maar weinig nederlandse zeilboten geloof ik.

groetjes

Leo & Yolande

• 05 Augustus 2007 - 21:25

Lidy:

Hoi Ivo en Fenneke,

Ondanks dat het niet zo warm is als in de Carieb hebben jullie het zo te lezen weer prima naar jullie zin. Is de David die jullie bezochten de rood-harig, gebaarde man die des tijds met Arne aan de zeil-race meedeed? Nu dan getrouwd en met kinderen (hoeveel want er stonden er een hoop op de kreeftenmaal foto?)

Genietse,

Lidy