New York tot Newport - Reisverslag uit Newport, Verenigde Staten van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu New York tot Newport - Reisverslag uit Newport, Verenigde Staten van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu

New York tot Newport

Door: Fenneke

Blijf op de hoogte en volg Ivo en Fenneke

16 Juli 2008 | Verenigde Staten, Newport

Ook wij hebben zo onze kleine sores; Ivo had een dag vreselijke spierpijn in z’n rug en kon zich alleen met pijn bewegen, dat is gelukkig vrij snel over gegaan.
Ik heb problemen met m’n kiezen gehad. Tijdens het eten van een lekker broodje in New York brak m’n kroon af. Ik kreeg een tip om naar het New York University tandheelkunde centrum te gaan. M’n kroon was niet meer te redden, . Een paar dagen geleden viel onder het eten een groot stuk vulling uit een kies, dus weer naar de tandarts. Gelukkig is het met een nieuwe vulling weer opgelost. Ik durf bijna niet meer lekker in een broodje te bijten.
Verder gaat het gelukkig goed.

Het was weer erg leuk om in New York te zijn, vooral om onze culturele schade weer in te halen. Ik mis de gekke festivals, gratis voorstellingen e.d. van Amsterdam, maar we waren in New York op het juiste adres. Op Governor island, een eilandje onder Manhattan was in het weekend het Figment festival met veel kunst en muziek, vooral veel buiten. We hebben er rondgefietst en kunst gekeken. In een huis was allerlei kunst waar je zelf iets aan kon toevoegen, soms onbegrijpelijk maar toch leuk.
Op zaterdag eerst naar het Guggenheim museum. Er speelden ‘s middags in het openluchttheater in Central Park 3 Afrikaanse bands achter elkaar, waarbij een leuke zanger uit Senegal. We vertrokken tijdens het laatste concert want het regende een beetje, maar het begon alleen maar harder te regenen en onweren en we hebben bij een bushokje staan schuilen. Peter en Hein met hun kinderen Floris en Lennart zaten inmiddels in een hotel in Manhattan. Op zondag spraken we af op 5th Avenue, erg leuk om hun in Manhattan te zien. Peter en Hein vielen met hun neus in de boter, want er was Gay Pride met een parade op 5th Avenue. Ook al was het vaak wat braaf in vergelijking met Amsterdam, toch kwamen er allerlei maf uitgedoste types langs. Alle nationaliteiten, wijken, kerken, vrienden van, ouders van e.d. lopen mee, dus het was wel een erg lange parade. Die middag verder nog naar het Televisie en radio museum geweest, wat een gek museum is omdat het vooral films en programma’s zijn die je gedeeltelijk of helemaal kan zien. Zo hebben we o.a. een oude Batman aflevering gezien, erg grappig.

Na het weekend hadden we een dagje voor onszelf en op dinsdag kwamen de mannen aan boord en zijn we met onze Rebel de Hudson af gezakt, langs het Vrijheidsbeeld gevaren en onder de Brooklyn bridge door. Als kunstproject zijn er 4 watervallen gemaakt waaronder één op Governor island en onder de Brooklyn bridge, dus daar moesten we ook even langs. Floris en Lennart zijn bij ons aan boord blijven slapen, terwijl Peter en Hein een avondje uitgingen. De volgende dag zijn ze met z’n vieren wat gaan doen en wij zijn naar de Public Library op 5th Avenue geweest. Het is een grote mooie, klassiek gebouwde bibliotheek met een grote collectie boeken. ’s Avonds zijn Ivo en ik naar een concert geweest van Mayra Andrade, een Kaap Verdiaanse zangeres met een prachtige stem en mooie liedjes. Het was in een klein concertzaaltje met tafeltjes waarbij het de bedoeling is dat je wat eet of een duur drankje neemt. Het was een leuke atmosfeer en het concert was fantastisch.

Op donderdag hadden Peter en Hein met de jongens fietsen gehuurd en zijn we met z’n allen door Central Park gefietst en rondom Manhattan. Ook zijn we bij de bouwput, wat ooit het WTC was langsgefietst. Het is toch nog een raar idee dat er nu zo’n grote bouwput is terwijl er het WTC stond. De foto’s van wat er gebeurt is op 11 september 2002 zijn indrukwekkend. Aan het eind van de dag met z’n allen naar de film en daarna moesten we afscheid nemen van Peter, Hein, Floris en Lennart, want ze vlogen de volgende dag naar Curacao.
Dat was op 4 juli, onafhankelijkheidsdag, dan is er overal in Amerika ’s avonds vuurwerk. We hadden de tip gekregen bij Governor island te gaan liggen omdat je dan de 2 vuurwerken bij Manhattan kan zien. We konden hier het mooie vuurwerk in de buurt van het Vrijheidsbeeld op de Hudson goed zien. Het vuurwerk op de East river, aan de andere kant van Manhattan, begon een paar minuten later en was ook fantastisch, een spetterend afscheid van New York.

Toen we de volgende dag vertrokken was het mistig en druilerig. We zijn wat verderop bij Long island voor anker gegaan en ook hier hadden ze een vuurwerk voor ons georganiseerd.
Er werd zuidenwind voorspeld, we wilden in één keer naar Block island zeilen, onder Long island door. We vertrokken met mistig weer en de beloofde zuidenwind kwam maar niet. Na bijna een etmaal op de motor varen zijn we bij Shinnekock inlet, de laatste baai van Long island, voor anker gegaan. Mooie op tijd want daarna begon het ook nog te regenen. We vertrokken er met weinig wind maar konden gelukkig het laatste stuk lekker zeilen en lagen ’s avonds in de grote baai in het midden van Block island voor anker. Er stond een stevige wind in de baai en dat was de volgende dag nog zo. We hadden ons voorbereid op veel wind buiten, maar daar bleek het een rustig windje te zijn.

We zijn naar Newport gezeild
Het is leuk hier weer te zijn. Meestal komen we op plekken waar je erachter moet komen waar alles te vinden is, daarom is het wel eens fijn om ergens te komen waar je de weg al wat weet.
Het leuke van Newport is dat er heel veel zeilboten zijn en je altijd allerlei boten door de baai ziet zeilen. Elke dag zie je verschillende boten met toeristen de baai van Newport uit- en inzeilen, en het lijkt alsof er elke avond en weekend wel een zeilwedstrijd in de buurt is.

De kluiver, onze voorste zeil, was toe aan een nieuwe UV strook en de huik (zeilhoes) van het grootzeil viel uit elkaar en was aan vervanging toe. De vorige keer hebben we hier ook wat zeilreparaties laten doen en we kenden Chris de zeilmaker dus al.
Op zondag zijn we een fietstochtje gaan maken langs Ford James, het fort dat vroeger Newport moest beschermen. We zijn een stukje langs de kust gefietst waar we een vlieger evenement tegen kwamen. Er was een clubje van 8 mensen dat met dezelfde soort bestuurbare vliegers die een soort ballet deden.

Het duurt natuurlijk even voordat de nieuwe huik en de zeilreparaties klaar zijn dus we hebben tijd om klussen te doen en spulletjes te kopen die al een tijd op ons lijstje staan.

• 17 Juli 2008 - 12:38

Regien:

Wat leuk, dat jullie meeliepen in de Gay Pride ;). Was weer leuk om te lezen! Geniet ervan!

• 26 Juli 2008 - 03:24

Lem:

Gay pride, fietsen....
    Ha! Volgens mij ontbreken hier alleen nog de stroopwafels en drop!
    Jullie zien er mooi en happy uit. Een fijne tijd!