In de Franse zon - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu In de Franse zon - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu

In de Franse zon

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ivo en Fenneke

04 Juli 2006 | Frankrijk, Parijs

Het is nog moeilijk te geloven, maar we zijn echt op reis. We zijn pas een week onderweg, maar het lijkt al veel langer.

Natuurlijk gingen de laatste voorbereidingen niet helemaal zoals gepland. Op zondag toen we bezig waren in te laden, begon het ’s middags te regenen, terwijl de spullen die nog niet in de boot zaten op de kade lagen. Gauw een zeiltje erover. In plaats van dat het een klein buitje was bleef het regenen. Op maandag regende het nog en het bleef de hele dag regenen. Ivo was toch nog niet klaar met alle spulletjes uit te zoeken en op de goed definitieve plek te krijgen, dus zijn we pas op dinsdag vertrokken. Ik denk dat het expres is blijven regenen in Den Helder, zodat Ivo de tijd had alles goed op te bergen. We zijn op dinsdag in ieder geval met een opgeruimde boot vertrokken.

Henk en Ruud hebben na een kopje koffie de trossen los gegooid en ons uitgezwaaid, dat was erg leuk. Ze kwamen bij de sluis weer tevoorschijn, waar Ruud met een grote vlag begon te zwaaien. Langs de dijk in Den Helder stonden ze weer te zwaaien. Zelfs in Camperduin stond Ruud bij de strandtent ons weer enthousiast uit te zwaaien met de vlag, terwijl wij langs zeilden.
We hadden de noorden wind waar we op hadden gehoopt en het werd steeds mooier weer.

We zijn in een keer doorgevaren naar Oostende waar we de volgende middag aankwamen. Aan het eind van de avond was het water in de haven tot een dieptepunt gezakt, en moesten we het zwaard ophalen om niet in de prut te zitten.
Om nog even wat mijlen te maken zijn we naar een bezoek aan de markt en vismarkt doorgegaan. Even gestopt in Nieuwpoort om rode diesel te tanken, wat een stuk in prijs scheelt. Daarna het kanaal over naar Dover. Het was nog steeds lekker rustig weer met een prima windje om met de halfwinder (groot zeil wat lijkt op spinaker, maar dan vooral om halve wind mee te varen) het kanaal over te steken.

Daar hebben we voor anker gelegen in de baai van Dover en konden ze ontspannen bij het uitzicht op de witte klippen. Daar hebben we onze eerste rustdag gehouden, door heerlijk in de zon te liggen, een klein klusje te doen, en te badderen in het nog erg koude water. Daarna nog een dagje langs de klippen gefietst.

Op zondag weer verder richting het eiland Wight. We wilden daarna het kanaal weer oversteken. Onderweg bleek dat de wind de volgende dagen west/zuidwest zou worden daarom zijn ze maar meteen overgestoken en naar Cherbourg gegaan waar we nu zijn.

Zo langzamerhand komen we in de reisstemming. We hebben in ieder geval tot nu toe bijzonder veel geluk met weer en wind.
Dit Franse toetsenbord is net anders en ik word er een beetje gek van dus stop ermee.

• 04 Juli 2006 - 12:08

Mireille:

Eindelijk dus de trossen los!!!Geniet ervan en rustig aan. Jullie hebben alle tijd.

• 04 Juli 2006 - 12:15

Roediegoo:

het thuisbolwerk geniet van jullie zijlreis. fijn dat alles in "rustiger vaarwater" is gekomen. Ach en dt franse toetsenbord.......... c'est une petite problem!
    bon voyage!!!

• 04 Juli 2006 - 12:57

Hans En Lia:

Fijn dat de reis dan nu toch echt is begonnen en dat de wind mee zit, een goed begin is het halve werk, toch ? Veel plezier, groeten en een goede reis verder.

• 04 Juli 2006 - 13:09

Walter G.:

Erg leuk om jullie reisverhalen te lezen. Een week onderweg en al zoveel gezien... Een goede reis verder!

• 04 Juli 2006 - 19:24

Jikkie:

Misschien maar goed dat het slecht weer was rondom jullie vertrek. Nu is het zo snikheet hier (32 C) dat niemand zin heeft om iets energievols te doen. Lekker dat jullie in het ritme komen.Ik mail later wat uitgebreider,doeg& liefs Jikkie

• 04 Juli 2006 - 20:43

Petra:

The white cliffs of Dover zien. Da's al een mooi begin van de reis.

There'll be bluebirds over
    The white cliffs of Dover,
    Just you wait and see.

There'll be joy and laughter
    And peace ever after,
    When the world is free,

The shepherd will count his sheep
    The valleys will bloom again,
    And Jimmy will go to sleep
    In his own little room again,

There'll be bluebirds over
    The white cliffs of Dover,
    Just you wait and see.

Words by Nat Burton, music by Walter Kent, 1941)

En wisten jullie dat het spookt (oude piraten) op the island Wight (niets van gemerkt?).

Goede reis verder en tot gauw! Petra

• 04 Juli 2006 - 21:07

Ruth:

Jullie hebben inderdaat erg mooi weer, goede wind, en lekker warm. Gooi de warme wintertrui maar eens over bord, die heb je de volgende jaren niet meer nodig.
    Tot volgend bericht, wat spannend hee.
    groetjes Anton en Ruth

• 05 Juli 2006 - 19:30

Elise:

gefeliciteerd. Dat het toch gelukt is! Doet de compressor het nou?
    Leuk om jullie verhalen te lezen. We willen er nog veel meer van.
    Goede reis!

• 06 Juli 2006 - 08:34

Didi:

Super, vertrokken...nu is het dan allemaal echt begonnen.
    Elau, Lucha, Felyn en ik (Stephen was nog op kantoor) hebben ook staan zwaaien, wel een half uur lang! Hebben jullie dat niet gezien?
    We waren natuurlijk wel een dag te vroeg en Durgerdam is wellicht een beetje te ver weg? (of komt het door die vlag? Die hadden wij niet!)
    Veel plezier en ik verheug mij op al jullie verhalen.
    Xxxx