Voorbereidingstress - Reisverslag uit Den Helder, Nederland van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu Voorbereidingstress - Reisverslag uit Den Helder, Nederland van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu

Voorbereidingstress

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ivo en Fenneke

21 April 2006 | Nederland, Den Helder

Halen we eind mei, of moeten we toch maar een paar weken later vertrekken??
Halen we het is ook de goede vraag, of raken we overspannen?
Iedereen denkt maar dat wij een luizenleven hebben, maar er moet wel heel wat gebeuren voordat je weg kan.
Regelmatig zegt Ivo:"we kunnen nog lang niet weg". Er is dan weer een extra klus bijgekomen, of er moet nog iets geregeld worden dat langer kan duren. Alleen voor de revisie en installatie van de 2e hands duikcompressor (luchtademcompressor) die we hebben gekocht, ben ik bereid een weekje later te vertrekken. Hier kom ik zo nog op terug.
We hebben in ieder geval allebei last van voorbereidingstress (ook wel vertrekkersstress genoemd). 't Is natuurlijk een luxeprobleem, maar dat realiserende wordt de stress niet minder.

Eind mei/begin juni is het streven, maar er gebeuren geen rampen als we later moeten vertrekken.
Ivo's huis is per 1 juni verhuurd, want buurman Hans gaat zijn huis als romantisch zomerhuis verhuren.
Mijn huis is hopelijk ook per 1 juni verhuurd. Ik heb iemand gevonden die mijn huis gaat verhuren en beheren.
Dit betekent dat mijn huis begin april is gefotografeerd zodat er goed mee geadverteerd kan worden. Ik heb er alles aan gedaan om mijn huis gezellig en mooi te maken.
Ik had me in eerste instantie niet gerealiseerd dat dit zou betekenen dat ik dan al heel veel dingen aan mijn huis moest hebben gedaan. Ik heb tijdens mijn laatste maanden werken bij het stadsdeel er voor moeten zorgen dat mijn huis er nog nooit zo goed uit heeft gezien als nu. De peer die 8 jaar aan het plafond heeft gehangen is eindelijk weg, de oude vloerbedekking die beneden in de gang lag heb ik vervangen voor een nieuw stuk, er zijn nieuwe of 2e hands apparaten m'n huis binnengetreden. Nu hoop ik maar dat mijn huis straks in de smaak valt bij de potentiële huurders.

Ivo's huis had achterstallig onderhoud. Het huis zag er ongeverfd uit, en er waren stukken hout verrot. Bovendien bleek het platte dak van de keuken aan vervanging toe. Gelukkig komt inmiddels het einde in zicht van al deze klussen want dat heeft de laatste maanden toch wel erg veel tijd gekost.

Wanneer je zelf een boot bouwt is deze nooit af. We hebben vorig jaar al een klussenlijst gemaakt voor de boot. Elke keer als er een klusje van de lijst gestreept wordt komt er weer een nieuwe bij. Maar inmiddels is de nieuwe kaartenbak klaar, de zoutwaterkraan geïnstalleerd, de nieuwe vloer klaar voor installatie. Ivo is nu hard bezig met de afwerking van de raampjes en nog wat ander kleine klusjes. Maar er moeten nog diverse andere zaken gebeuren, zoals alarmen op de motor installeren, de bank moet nog omgebouwd kunnen worden als 2 persoonsbed voor gasten, etcetera. Het is erg leuk om een handige man te hebben, die allerlei technische zaken kan bedenken en maken. Het enige nadeel is dat het allemaal zelf gemaakt moet worden, waardoor het veel tijd kost. Ivo is ook nog eens erg precies en degelijk, dus dat kost extra tijd.
De boot wordt pas naar Durgerdam gezeild als het grootste werk verricht is. De datum hiervoor is nog niet gepland, maar dat zal wel half mei worden.

Een dikke maand geleden hebben we een 2e hands duikcompressor gekocht. Dat was in eerste instantie niet eens de bedoeling, maar omdat ik er één op marktplaats had gezien die al bijna van ons was, waren we lekker gemaakt. Het is natuurlijk heel erg handig om aan boord de duikflessen te kunnen vullen, dat scheelt heel wat gesjouw. We hebben een kleine 2e hands compressor gekocht, waarvan we niet wisten wat er mee aan de hand was. Ivo heeft hem na laten kijken. Het bleek dat de compressor schoongemaakt moet worden. Het is de bedoeling dat de compressor voor gebruik aan de motor van de boot wordt gehangen. De bekisting van de motor moet gemakkelijk open kunnen om de riem die de compressor aandrijft te kunnen bevestigen, het toerental van de motor moet goed afgestemd zijn op de compressor, de compressor moet stevig vast kunnen staan tijdens het vullen. Maar de compressor moet tijdens het varen stevig op een andere plek staan zodat deze heel blijft en nergens tegenaan valt. Kortom weer een leuke extra klus voor Ivo.

Mijn laatste werkdag bij het stadsdeel zit er op. Genoeg tijd dus zou je zeggen.
Als ik er aan denk dat we nog maar 6 weken hebben, krijg ik het benauwd.
Er zijn nog 1001 dingen te doen. Ik moet de laatste zaken doen in mijn huis, ik moet mijn administratie uitzoeken en overdragen, ik moet voor beide huizen de troep op gaan ruimen en de inhoud van de kasten opruimen, in dozen stoppen of voor de boot bestemmen. De boot moet goed ingericht en bevoorraad worden. Ik moet een inenting en een nieuw paspoort halen. Er moeten nog allerlei papieren geregeld worden voor vertrek. En ik mag vooral niets vergeten!

Ik heb al meerdere keren gehoord dat zeilers bek af en overwerkt beginnen aan een grote reis. Als je dus begin juni 2 zombies op een zeilboot op het Noordzeekanaal of de Noordzee ziet, dan zijn wij dat!

  • 21 April 2006 - 10:53

    Theo Haijes:

    Jouw verslag Fenneke, belooft wat voor de toekomst. Zelfs nu er nog geen meter is gevaren weet je er al een boeiend verhaal over te schrijven. Ik kan nu al uitkijken naar de volgende verslagen. Ik wens jullie hierbij nog veel voorspoed toe bij het nemen van de volgende aanloophindernissen.

  • 21 April 2006 - 11:58

    Simon Bl.:

    Hoi Fenneke, Ivo,
    Een mooi verhaal, je schrijft de problemen mooi van je af. En .. als de boot nooit af is, kan je dus op ieder moment met het werken eraan stoppen; ik heb er alle vertrouwen in. Al een uitgever gezocht?

  • 22 April 2006 - 10:36

    Jimmy En Tineke:

    Nog even doorbijten, maar het gaat over.... dat stressen. Er komt iets heel moois voor in de plaats. De wind kun je niet naar je hand zetten, het zeil wel!

  • 23 April 2006 - 17:26

    Hans G.:

    Een mooi Zuidafrikaans spreekwoord zegt: "alles wil reg kom!" Maar voor nu: "sterkte!" Misschien helpt dat meer. En als laatste nog een tip... Als de compressor klaar is stel ik voor prioriteit te geven aan het ombouwen van de bank tot 2 persoonsgastenbed! (oké misschien een beetje egoïstisch, maar toch! ;0))

  • 01 Mei 2006 - 15:23

    Milu (Mireille & Lucien):

    I do not understand but Mireille will!! Yes we received your email at Carcassonne on the canal du Midi!! Grutjes Lucien

  • 07 Mei 2006 - 09:52

    Bella:

    Gelukkig hebben jullie geen stress maar tress. Nogmaals veel succes en natuurelijk veel plezier. Groetjes Bella

  • 19 Mei 2006 - 21:39

    Petra Kuijs:

    Goed zeg, zo'n verslag. Ik leef nu al helemaal mee (zweet me te pletter bij al die voorbereidingen). Ik hoop dat ik het wat rustiger aan kan doen als jullie eenmaal varen, en lekker kan genieten van mooie uitzichten, vriendelijke buitenlanders bij de sluizen, goede vangst tijdens het opvissen van mijn avondeten, wijntje met uitzicht op een eilandje, opluchting na die hoosbui. Lekkere vrijpartij op open zee. Of verwacht ik nu te veel?
    XXXX PK

  • 20 Mei 2006 - 01:49

    Fred & Jing:

    Kumming China 20 mei, Wij hopen dat jullie een leuke party zullen beleven op het ij/ei,en moge de positive energie jullie begeleiden op deze reis tot ziens South China Sea ?????

  • 18 Juni 2006 - 08:10

    Lem:

    Hoi!
    Hoe was het feessie? Een beetje kunnen ontstressen nu? Jullie zijn toch nog niet weg hè? Niet stiekempjes wegvaren hoor!
    x

  • 26 Juni 2006 - 10:22

    Anton En Ruth:

    He,he, wat een rust, zeiltje hijsen en inschommelen en bijkomen van al dat gedoe met het afsluiten van het landleven. Zijn jullie vandaag vertrokken? Zijn jullie je duikbril (masker)niet vergeten??
    Wij wensen jullie een behouden vaart. Wij wensen jullie heel veel leuke momenten op het kleine mini haarspeltpuntje(de Rebel)op de grote zee.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ivo en Fenneke

Met onze zeilboot Rebel zijn we van juni 2006 vertrokken. Eerst naar het zuiden in Europa en Noord Afrika. Daarna overgestoken naar de Carieb en naast de Carieb hebben we aan de Oostkust van de VS en Canada allerlei mooie plekken bezocht. In 2011 zijn we vanaf St Maarten via de Azoren, Ierland en Engeland weer terug gezeild naar Nederalnd. Vanaf november 2019 zijn we 3,5 maand door Nieuw Zeeland getrokken met een tot camper verbouwde Toyota Hiace bus. We hadden de bus gekocht en zijn er mee door het Noorder- en Zuidereiland van Nieuw Zeeland getrokken. We hebben een prachtige reis gehad. Toen we terug wilden reizen naar Nederland was Covid-19 uitgebroken en konden we nog net op tijd thuis komen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 449
Totaal aantal bezoekers 431529

Voorgaande reizen:

26 November 2019 - 20 Maart 2020

Reis door Nieuw Zeeland

27 Juni 2006 - 30 September 2011

Zeilreis 2006/2011

Landen bezocht: