New York, New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu New York, New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu

New York, New York

Door: Fenneke

Blijf op de hoogte en volg Ivo en Fenneke

22 September 2007 | Verenigde Staten, New York

We zijn in Manhattan, New York. Na een weekje op de Hudson varen we nog even langs het vrijheidsbeeld en dan richting zuiden.
Onze motor doet het weer prima.

Vanuit Ipswich, Massachusetts zijn we met een redelijke wind in een paar dagen naar het Cape Cod kanaal gezeild en hier op het juiste tij doorheen gestroomd. Vandaaruit naar Newport. Het was leuk dat Margriet en Edze van de Fly Away in Newport waren. We hadden ze sinds de Britse Maagdeneilanden niet meer gezien, maar via email nog wel contact gehouden. Zij zijn al op plekken geweest waar wij nog naartoe gaan, dus konden ze ons goede tips geven. We hebben een avondje geborreld en zijn samen uit eten geweest.
We lagen in Newport voor anker naast een zeilmaker, Chris, en omdat alle zeilen slijtage begonnen te vertonen hebben we alle 3 zeilen laten repareren. Dat koste natuurlijk een aantal dagen, vandaar dat we uiteindelijk een week in Newport zijn geweest.
We hebben er de fietsen op de kant gezet en zijn de Cliffwalk gaan fietsen. Je fietst langs de kust en komt langs hele grote huizen die gebouwd zijn rond 1800. Sommige huizen hebben ze van binnen in de oude stijl gelaten en zijn nu te bezichtigen.
Het laatste stukje van de Cliffwalk was niet meer te fietsen. Met een omweg verder langs de kust gefietst waar ook grote luxe huizen staan.
We hebben een paar keer een grote plek met gespetter van springende vissen in het water gezien, ook dicht bij onze boot. Het waren grote vissen die boven water uitsprongen, dat hadden we nog niet eerder gezien. Ze zijn dan in teamverband bezig een school kleinere vissen te verslinden. Toen onze buurman Chris dit zag pakte hij z´n hengel en ving meteen een grote vis, een blue fish. Hij had al eten voor die avond, en wij kregen de vis. De vis is meteen de pan in gegaan, lekker
De dag dat de zeilen klaar waren waaide het hard. Op het moment dat Chris belde om te bespreken hoe we de zeilen aan boord zouden krijgen zag ik dat zijn boot langzaam van plaats veranderde, z´n anker krabde. Ivo zei dit meteen tegen hem en is naar zijn boot gegaan. Samen met een Fransman en Chris, die er zelf snel bij was, zijn ze bijna een uur bezig geweest om de boot weer goed voor anker te krijgen.
De dag erna was het gelukkig rustiger en konden we vertrekken.

Om in de Long island sound te komen moet je door The Race. Dit is een vernauwing aan het begin van de Sound, waardoor het er hard stroomt. Wij moesten vroeg opstaan om op het goede moment bij the Race te zijn, maar toen stroomden we er rustig doorheen. De Long island sound heeft mooie baaitjes en we hadden er nog heel wat tijd door kunnen brengen, maar we wilden zo snel mogelijk naar New York.
Na een nachtje voor anker bij Long island. waren er buien, maar we vertrokken toen het droog was met een lekker windje. De wind draaide en het begon opeens heel hard te waaien uit het Noordwesten. We dachten nog even dat het met de buien te maken had, maar het bleef hard waaien. Doordat er wind tegen stroom was ontstonden er nare korte golven, het werd heel onaangenaam. We waren aan de zuidkant van de Sound maar moesten naar de noordkant voor en beschut plekje. We zijn tegen wind en golven in naar de noordkant gevaren, maar goed dat onze motor het weer uitstekend doet. We vonden een mooi beschut ankerbaaitje bij Bridgeport in de buurt en alle ellende was weer voorbij.
De volgende dag konden we op zeil weg. Ivo zag al snel wat hoge gebouwen van New York aan de horizon opdoemen. We hebben een paar keer New York, New York van Frank Sinatra gedraaid en luid meegezongen. Helaas hield de wind er mee op en moesten we op de motor richting New York. Bij City island wilden we voor anker, dit is een eiland waar veel boten liggen onder The Bronx. We kwamen aanvaren en zagen aan een ankerboei een zeilboot met veel vlaggetjes en veel mensen. We zijn er even langs gevaren en werden uitgenodigd om een biertje te komen drinken. Toen we eenmaal voor anker lagen zijn we naar het feestje gegaan. Keith, de boot eigenaar, had zijn collega´s en nog wat zeilvrienden uitgenodigd. Het feestje liep al snel ten einde, want de collega´s vertrokken. Inmiddels was er een lekker windje en de achtergebleven zeilers wilden nog wel even zeilen. We zijn meegegaan voor deze avondzeiltocht. De zeilboot was een grote polyester teil, gebouwd voor charteren en zeilde lekker licht. Het schemerde, we konden de hoge gebouwen van New York achter een mooie roodoranje gekleurde lucht zien. Het zag er fantastisch uit en het was gezellig aan boord.

Om bij Manhattan te komen moet je door The Hells Gate, weer een hard stromende plek. We zagen dat het nog gunstig was om dit meteen de volgende dag te doen, want anders zouden we een gedeelte van de tocht naar de westkant van Manhattan in het donker moeten doen. Rond 1 uur het anker op om richting Manhatten te gaan. Het was een fantastische tocht. We stroomden mooi op tijd door the Hells gate en toen langs de oostkant van Manhattan. We zagen alle hoge gebouwen, zoals the Chrysler building en de Empire State building, staan. Het zag er fantastisch en indrukwekkend uit. We gingen onder de Brooklyn bridge door en zagen het vrijheidsbeeld staan. De hoek om bij Battery Park en de Hudson op, langs de westkant van Manhattan, richting de West 79th street Boat Basin. Dit is een jachthaven met ankerboeien van de gemeente en dus niet zo duur vergeleken bij de moordprijzen van andere jachthavens.

We liggen aan een ankerboei ter hoogte van Central Park.
We hebben de dag na aankomst meteen de fietsen aan de wal gezet. Ik vond het nog wel een beetje eng om middenin New York te fietsen. We hebben eerst maar eens een tochtje langs de waterkant gemaakt, waar een echt fietspad is. We zijn richting Battery Park gefietst op de punt van Manhattan en kwamen langs de plek waar de Twin towers stonden. Het is nu een bouwput met schuttingen eromheen, dus je ziet er niet veel van. We zijn over de Brooklyn bridge gefietst en terug over de Manhattan bridge, leuk om te doen. Daarna Chinatown door waar we goedkoop gegeten hebben. We kwamen toen wel door straten waar je midden tussen het drukke verkeer fietst, het is even uitkijken, maar het gaat. We zijn uiteindelijk op allerlei plekken geweest op de fiets en natuurlijk ook een stukje door Central Park gefietst, een bijzondere ervaring fietsen in New York.
We moesten overal de fietsen goed vastzetten, want alle onderdelen zijn voer voor dieven, net als in Amsterdam. De fietsenmaker, waarbij we nog een extra goed slot met hard stalen schakels hebben gekocht, raadde ons aan de zadels ook vast te maken, want anders wordt je zadel gejat.

We zijn verder nog naar het Museam of Modern Art geweest en bovenop the Empire State Building en eindelijk weer eens naar een film. Het was ook nog eens een film met historische beelden van New York dus dat was erg leuk.
Gisteren na 4 dagen New York zijn onze Zwitserse vrienden, Mireille en Lucien, in New York aangekomen en opgestapt om een dagje met ons mee te zeilen langs New York richting zuiden. Wanneer we in de Chesapeake aangekomen zijn stappen ze weer voor een weekje aan boord.

We hadden prachtig zonnig weer in New York, maar er komt een kou frontje aan, dus we moeten snel naar het zuiden.

• 23 September 2007 - 07:53

Regien:

Groen van jaloezie... Wat een fijne verhalen weer allemaal! Stoer, Fenneke, die foto op Brooklyn Bridge. Had graag achterop gezeten. Heb ik daar niet ook een foto van jou gemaakt, 10 (!) jaar geleden?

• 23 September 2007 - 10:47

Gerda:

Eindelijk zijn jullie eens ergens waar ik ook geweest ben! Was het geen enorme overgang van het dunbevolkte water naar de drukte van Manhattan?

• 23 September 2007 - 19:30

Petra:

Wat leuk om NY vanaf het water te zien!

• 24 September 2007 - 17:13

Hein:

Geweldig wanneer kan ik komen! Hein

• 03 Oktober 2007 - 11:34

Didi:

hmmm het nieuwe verhaal was er dus alweer, heb zeker wat gemist.

Gefeliciteerd! met deze prestatie.

Ik vindt het nog steeds geweldig hoe jullie de wereld verkennen en smul van de verhalen,
    Liefs Didi

• 03 Oktober 2007 - 16:21

Petra Van De Griendt:

Het is daar FANTASTIES!
    En hier regent 't...
    Ach ja, verschil moet er zijn.

Veel groetjes, Petra

• 20 December 2007 - 13:32

De GEKKOOTJES:

Lieve Ivo en Fenneke,
    Wij wensen jullie, vanuit het hele koude nederland, hele fijne kerstdagen en een goed gezond en gezellig maar vooral een goedzeiljaar 2008!!!!!
    Heel veel liefs Peter en Monique