Wonderen? - Reisverslag uit Baiona, Spanje van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu Wonderen? - Reisverslag uit Baiona, Spanje van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu

Wonderen?

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ivo en Fenneke

04 Augustus 2006 | Spanje, Baiona

De Spaanse Noordwest kust ziet er prachtig uit, hoge bergen, mooie Ria’s (grote riviermondingen) met prachtige rotsen, baaien en stranden en leuke oude dorpjes en stadjes. En er zijn nog weinig toeristen. Het is echt een aanrader, ook voor landrotten.
Gelukkig doet de motor het weer prima en hebben we geen last meer van koelwaterproblemen.

Toen we de laatste dag in Muros onze fietsen, na een leuk fietstochtje, aan de kade zetten, zag ik dat onze Franse buurboot los was geraakt van het anker en langzaam de baai uit dreef. Dus wij in het bijbootje er heen. Er was net een Engelsman (uit Jersey) bij, die besloot zijn vader en een extra anker te halen. Ivo heeft met alle stukken touw die er te vinden waren de ankerlijn verlengd. Dat hielp want op een gegeven moment hield het anker weer. De Engelsen hebben nog een extra anker uitgegooid. We waren al van boord toen de eigenaren van de boot eraan kwamen. We kregen voor onze inspanningen een fles Franse wijn. Diezelfde avond werden we uitgenodigd bij de Engelsen op hun 65 jaar oude zeilschip. Ze bleken met z’n zevenen op vakantie te zijn, met o.a. een oma en een man en vrouw die Nederlands spraken. Het was gezellig met een kopje koffie en een glaasje port.

Daarna vertrokken naar de volgende Ria (Ria de Arosa) waar we eerst naar een leuk dorp, Puebla de Caramiñal zijn gegaan. We lagen voor het strand en de Mega Gadis (supermarkt) voor anker, zodat we met ons bijbootje gemakkelijk voorraden konden inslaan. Ik zat ’s avonds in de kuip een boekje te lezen toen ik opkeek en een vliegtuig recht op ons af zag komen. Het week nog net uit om naast ons in het water te landen en na een doorstart weer op te stijgen. Het was even schrikken, maar we werden verrast met een spectaculaire vliegshow. 2 Blusvliegtuigen waren bezig de bosbranden in de buurt te blussen en kwamen steeds vlak bij ons in de buurt waterhappen.

Vanuit Villagarcia zijn we met de trein naar Santiago de Compostella gegaan. We wilden wel eens op bedevaart. Er waren allerlei groepen wandelaars en padvinders die de wandelroute naar Santiago de Compostella hadden gemaakt en natuurlijk allerlei mensen met gebreken. Ivo is door dit bezoek van z’n diaree afgekomen, een wonder op zich, maar daar is het bij gebleven helaas.

Om in de Ria Vigo terecht te komen zijn we eerst nog gestopt bij het eiland Ons (isla Ons), waar we naar het mooie strandje zijn gezwommen toen we voor anker lagen.
We zijn naar Vigo gegaan omdat we dachten dat ze daar het goede filtersysteem hadden voor ons drinkwater, maar dat bleek helaas niet zo te zijn. Ook moest onze was gedaan worden. We waren in de jachthaven gaan liggen, maar de jachthaven was duur en de havenmeester onvriendelijk. We hebben wel heerlijk gelunched op een terrasje, maar zijn toen snel weer vertrokken naar de islas Cies, die voor de Ria Vigo liggen. We lagen ondanks de harde wind prima voor anker voor het strand. Er wonen maar een paar mensen, maar er komen in de zomer veel dagjes mensen en kampeerders. Ik heb ’s ochtends een prachtige wandeling de berg op gemaakt, en had een schitterend uitzicht over de eilanden.

We liggen sinds gisteren in Baiona, een dorp aan de zuidkant van de RIa Vigo. Waarschijnlijk is dit onze laatste stop in Spanje.
Femke en Rolf van de Rajac liggen naast ons en Ivo heeft kennis gemaakt met onze Amerikaanse buurman Youri, die via de Azoren met z’n 8 meter lange bootje hiernaartoe is gezeild. Vanavond organiseren we een paella maaltijd. Het leven is zo slecht nog niet.

• 04 Augustus 2006 - 16:56

Edwin:

Cool het klink allemaal zo leuk dat ik bijna jaloers aan 't worden ben.
    Heel veel liefs ook voor Ivo.
    Edwin

• 06 Augustus 2006 - 15:59

Fred:

Te gek genieten doe ik op mijn kamertje in Gildehaus met een fles spaanse wijn HiHa veel liefs Jingy komt met 2 weken.

• 07 Augustus 2006 - 21:27

Lem:

Mmmmm, reizen zoals reizen bedoeld wordt ....

Wat fijn dat alles zo lekker goed en gemoedelijk verloopt. Mooie verhalen, geweldige foto's. Jullie zijn niet alleen op reis en onderweg! 'k Heb het eindelijk door: dit is het huhuhuhuhgevoel. (Tsja, 'k wil hier natuurlijk geen reclame maken). En mooi ook dat we jullie zo via de site kunnen volgen! Maarre naast al die wilde avonturen met gevleugelde laagvliegende knalgele waterdragers wil ik natuurlijk ook weten of jullie nou eeeeuh meer vis eten.
    Hier gaat alles goed en tussen de bijna-tropische regenbuien door drentel ik van de ene picknick naar de andere.
    Life is gooooood! Ja, ook met vaste grond onder de voeten. Maandje ruilen?
    x Lem

• 11 Augustus 2006 - 19:21

Petra K.:

Wonderlijk: ben je net van je diarree verlost, wordt je overvaren door een vliegtuig. Boten op drift, rondvarende oma's: het klinkt allemaal weer erg geloofwaardig... volgens mij liggen jullie ergens bij Texel en hebben jullie prachtige ansichtkaarten bij je die jullie dan fotograferen. Ben benieuwd wat jullie allemaal nog meer gaan verzinnen!

• 11 Augustus 2006 - 19:39

Ruben Acda:

Wat leuk. De volgende keer wil ik mee!!!
    De foto's van de dolfijnen en van het vliegtuigje vond ik heel mooi. Neem je een zeester voor mij mee als je er een vindt bij het duiken? En nemen jullie ook foto's onder water als je gaat duiken? Ik ben net terug van de camping en ik heb daar veel gevoetbalt en ik heb een tweeling ontmoet!
    Heel veel groetjes van Ruben.

• 15 Augustus 2006 - 12:10

Mary:

Hallo Ivo/Femke, wij lezen ook mee mailadres van Anoek gekregen. Geweldig en wat een mooie foto\'s. Veel plezier en ga zo door, goede reis.
    Michel/|Mary

• 20 Augustus 2006 - 05:51

Lydia:

zo te lezen vergaat het jullie goed! mooi reisverslag, kennelijk is het met "de binnenkant" van jullie ook goed gesteld? want je kan alleen genieten van zo'n reis als je er voor open staat? of niet? Met mij is het goed, het is gezellig en gezond in de buik! liefs lydia

• 20 Augustus 2006 - 11:59

Ruth En Menno:

Hoi Fenneke en Ivo,

Erg leuk om de reisverhalen te lezen en zo te volgen waar jullie inmiddels zijn en wat jullie beleven. Yoran, Ruth en ik zijn in jullie heerlijk 3 weken in de Vogezen wezen kamperen. Yoran vond het ook leuk en genoot van de croissantje en al het lekkere verse fruit.
    Inmiddels kruipt hij het hele huis door en moet je goed opletten dat hij niet van alles uit de kast trekt, de dvd-speler aanzet of ineens met een fles wijn in zijn hand zit. Ook trekt hij zich al op aan de bank en staat dan vrolijk te zwaaien. Zoals je leest gaat het allemaal erg hard met de kleine man, voor we het weten loopt hij in huis rond. Verder gaat het hier goed alleen is het niet zo\'n lekker weer.

Groetjes en tot het volgende verslag,
    Yoran, Ruth en Menno

• 20 Augustus 2006 - 17:20

Leo & Yolande:

Het klinkt allemaal weer heerlijk maaar hebben jullie al vissen gevangen? Wij zijn net terug van een weekendje Markermeer met onweer en stortbuien. Volgend weekend gaan we 3 weken met de boot op vakantie, we vinden dit erg kort maar verheugen er ons wel op. (misschien een mooie nazomer) Leo heeft een nieuwe hengel op marktplaats gekocht dus misschien vangen we wat noordzeevissen. groetjes van ons, bijna a/b van de Archibald