Vakantie - Reisverslag uit El Puerto de Santa María, Spanje van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu Vakantie - Reisverslag uit El Puerto de Santa María, Spanje van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu

Vakantie

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ivo en Fenneke

11 September 2006 | Spanje, El Puerto de Santa María

Heerlijk hoor om ook eens vakantie te hebben. Dat reizen is maar hard werken.
Maar zelfs op vakantie moet er gewerkt worden.

Omdat we in Albufeira voor anker lagen in een kleine kom met allemaal vissersbootjes en de ankergrond wat zacht was, heeft Ivo een lijn naar de kant gemaakt zodat we op dezelfde plek bleven liggen. Toch was er een dag dat het zo hard waaide dat we in eerste instantie niet van boord zijn gegaan, want we waren bang dat het niet goed zou gaan. We lagen naast een banaan (opblaasgeval waarmee ze mensen over zee sleuren) en ik was ’s nachts bang dat we de banaan zouden prakken omdat we over z’n boei dreigden te waaien. We hadden natuurlijk ook in de jachthaven kunnen gaan liggen, maar die was lawaaierig en ongezellig, en je kan dan niet steeds zwemmen. Het is erg warm de laatste tijd, dus veel zwemmen om af te koelen is noodzakelijk.
We lagen tussen de vissersbootjes waarop de vissers ’s nachts gingen vissen. De volgende ochtend kwamen ze terug en we hebben een paar keer gekeken of er veel vis was gevangen, maar het viel ons tegen.

Michiel en Anoek zaten in een appartement 8 kilometer bij ons vandaan, maar om er te komen op de fiets moesten we wel eerst de 5 heuvelroute doen. We moesten Albufeira doorfietsen en de eerste paar keer verdwaalden we er steeds, omdat wanneer je dacht dat je omlaag kon een trap had, of een niet doorlopende weg. De fietstocht was in ieder geval erg goed voor onze conditie.
Het was erg leuk Michiel en Anoek en Mats en Pien veel te zien en mee naar het strand te gaan en gezellig uit eten te gaan. Het tochtje op de Rebel was voor Michiel en Anoek wat minder leuk wegens zeeziekte, de kinderen hadden nergens last van en vonden het erg leuk.

Toen we een dagje op de kinderen pasten omdat Anoek en Michiel een auto hadden gehuurd, hadden we ons bijbootje op de kant gelegd. Ivo had hem ervoor nog even lekker hard opgepompt. 's Avonds zijn we met de huurauto naar de haven terug gegaan, en daar lag ons platte bootje. We dachten eerst dat het stuk was getrokken, maar toen we de volgende dag goed keken moest het wel door de zon uit elkaar geklapt zijn. Het bootje was al 15 jaar oud en had z'n beste tijd gehad. Het was maar goed dat we een auto hadden, want we hebben al onze spullen erin laten liggen en zijn naar de boot gezwommen.
De volgende dag een nieuw bijbootje gekocht die Drs. P gedoopt is, vanwege het lied "heen en weer",.
We hadden gelukkig nog tijd om met de auto de omgeving te verkennen en zijn over B- wegen naar de berg Monchique gereden. We kwamen onderweg een weiland vol met ooievaars tegen en zijn ook daarna op allerlei plekken ooievaars en ooievaarsnesten tegen gekomen.

Na Albufeira zijn we een paar dagen in het “waddengebiedje” rond Faro gebleven en zijn naast de stad Faro nog in 2 dorpjes op eilanden geweest.
Na een stop in de buurt van Aveiro de grens over naar Spanje. Ze zijn hier aan de kust overal toeristen appartementen en hotels aan het bouwen, het ziet er vanaf zee lelijk uit, maar van dichtbij valt het nog mee.
We zijn een paar dagen op de rivier bij El Rompido geweest. Een lang smal schiereiland scheidde ons van de zee, doordat het eiland zo smal was kon je erover lopen om in zee te zwemmen, dat was erg leuk. Toen we daar voor anker lagen kwam er een school vissen al happend en achtjes zwemmend langs de boot, we hadden ze al vaker gezien, maar nog niet zoveel bij elkaar. We denken dat ze plankton happen.
Er was een goede watersportzaak in El Rompido, dus we hebben eindelijk een waterfiltersysteem gekocht en ze hadden ook een goede vismolen. Daar hebben we inmiddels een paar makrelen mee gevangen, dus de visvangst is begonnen. We hebben ons hier in Puerto de Santa Maria, waar we nu al een paar dagen zijn, in een lokale visspullenwinkel door een visser laten informeren hoe je tonijnen moet vangen. Ze zitten in diep water, dus als we oversteken naar Marokko kunnen we kijken of het ons ook lukt een tonijn te vangen. Puerto de Santa Maria ligt in de baai van Cadiz.
We zijn hier spullen aan het kopen en zaken voor elkaar aan het krijgen, voordat we naar Marokko gaan. Toen we net wilden beginnen met de inkopen, zaten alle winkels dicht, want het was een lokale feestdag, iets met een heilige maagd. Het kopen van een gasfles om onze gasfles mee te vullen (ander systeem hier) bleek ook niet eenvoudig, want je krijgt geen gasfles als je er geen inlevert. We hebben onze fles nu met 2 kleine flessen gevuld, die krijg je wel zo mee. Zondag hebben we met onze fietsen de toeristische pond naar Cadiz genomen. Toch leuk om eens een boottochtje te maken. We hebben het oude centrum van Cadiz bekeken. Het ziet er mooi uit met smalle straatjes, mooie parkjes met oude bomen en gezellige pleintjes met leuke terrassen.

Onze vakantie is nu dus weer even om, we zijn nog niet klaar met alle inkopen. Verder moet de boot een opruimbeurt, want overal staan spullen..
Maar over niet al te lange tijd zullen we in Marokko te vinden zijn.

• 11 September 2006 - 15:42

Leonard:

Ha Ivo en Fenneke, wat een hard gewerk! Je zou gaan terugverlangen naar een baan aan de wal... (niet)
    Ik denk dat Sjef jaloers zit te kijken naar jullie nieuwe dinghy. Dat zou een ideale boot zijn voor Thalassa.
    Weet je zeker dat de Eta niet heeft geclaimd een rubberboot te hebben opgeblazen?

• 11 September 2006 - 16:40

Roediegoo:

leuk om de captain van de rebel zo met zijn kleinkinderen te zien. het gaat jullie prima af en vooral de foto van die libelle is een plaatje en plaatsje waard in een natuurblad. bon voyage naat Marokko!

• 11 September 2006 - 17:20

Petra Kuijs:

Ziet er gezellig uit, zo'n familievakantie. En wat boffen we hier op de 1e rang weer met foto's: een echte ooievaar zie je inderdaad niet vaak (deze zag er ook wel een beetje nep uit, zo echt, net plastic),happende vissen zie ik hier ook nooit in de gracht voorbij komen. Maar de libelle is ook prachtig zeg!(zijn koppie heeft iets weg van Japie Krekel, misschien vaart jullie geweten nu mee?).

• 11 September 2006 - 19:03

Ruth En Anton:

Wat zijn jullie snel met je reactie..... Hier is het heerlijk lekker warm. Vandaag 25 graden C,naar het Noorzeestrand met de Hond, lekker gezwommen.
    Die Ivo en Fenneke, die maken wel erg leuke dingen mee.De happende vissen doen me denken aan de Thalassa zwembad-activiteiten 'de Apenkooi'op vrijdagavond. Het was er erg gezellig en heel erg druk. Niet te geloven plus minus 24 man/vrouw.
    Goede oversteek naar Marokko en tot mails.

• 11 September 2006 - 19:27

Didi:

Mooie Foto's!

Zijn blij dat alles goed gaat. Wij zijn weer aan het werk en je raad het al "de zon is weer gaan schijnen" ..JOEPIE..
    Some guys have all the luck!!
    Durgerdam is stil zonder jullie, dus daar mis je weinig aan.
    Geniet van al het goede en met deze verhalen genieten wij een beetje mee.
    Bedankt & Liefs Didi.

• 15 September 2006 - 22:16

Rolf En Femke:

Zittend op terras op Madeira even naar jullie foto's gekeken, mooie bril Ivo! en die nieuwe rubber mag er ook wezen ha ha. Benieuwd hoe jullie Marokko gaan vinden. Wij over een paar dagen naar Islas Selvagens en daarna door naar Lanzarote. Hopen jullie ergens op Canarische weer te treffen. We missen jullie best wel hoor. groetjes vanaf de Rajac, Funchal, Rolf en Femke

• 18 September 2006 - 19:21

Aad:

Hoi Fenneke en Ivo,
    Leuk om te zien hoe goed het gaat! Gaan jullie binnenkort nog naar Rick's?

• 29 September 2006 - 09:23

Jos Van Der Lans:

ha fenneke en Ivo,

gaat ie goed? zo te lezen wel, pas op voor bananenschillen. Ik maak voor de BO1 Nieuwsbrief een berichtje. Waar zijn jullie zo rond 5 oktober. dan meld ik dat even in de krant.

• 08 December 2006 - 18:35

Hein:

Hallo, vanmiddag Jolanda op de albertcuip tegen gekomen. natuurlijk over jullie gehad Wij stonden niet meer in bestand dus kregen geen berichten meer Nu wel weer hopelijk kus Hein