Allemaal eilanden - Reisverslag uit Port Elizabeth, St. Vincent van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu Allemaal eilanden - Reisverslag uit Port Elizabeth, St. Vincent van Ivo en Fenneke - WaarBenJij.nu

Allemaal eilanden

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ivo en Fenneke

13 April 2007 | St. Vincent, Port Elizabeth

Vorige keer schreef ik nog heel optimistisch dat we even niet gingen klussen maar genieten van wat Grenada te bieden heeft.
Maar Ivo en niet klussen is gewoon niet mogelijk. Hij kan niet zonder, zo lijkt het.
De eerste 2 dagen in Grenada waren bewolkt, waardoor de zonnepanelen niet genoeg stroom maakten om onze accu´s te vullen. Van de Polaris II hebben we in Trinidad hun oude windmolen gekregen en daar moest toch maar eens wat mee gebeuren. Ivo heeft bedacht dat de windmolen, als we ergens langer voor anker liggen, op een paal komt die aan de windvaan steun gezet kan worden. In Grenada zat een constructiewerkplaats voor roestvrijstaal werk. Ivo is druk aan het meten en rekenen gegaan en heeft een tekening gemaakt van hoe het moest worden. De eigenaar van de werkplaats is een Fransman en de paal is met de Franse slag gemaakt, zodat Ivo later zelf nog stukjes van de constructie af moest veilen. De constructie is klaar, maar nu moet de elektriciteit ervoor nog aangelegd en de molen moet nog geschilderd worden en aan de paal bevestigd kunnen worden. Dit zijn klussen voor later. Zo zie je maar dat er altijd wel een klus wacht. Ook de roestplekken aan dek werden te erg, en daar is Ivo nu toch maar wat aan gaan doen, en dat is nu weer klaar.

Granada had mij andere dingen te bieden. Ik had weer meer last van mijn maag gekregen en mijn Nederlandse arts had gezegd dat ik in dat geval een endoscopie moest laten doen (waarbij ze dus in je maag kijken). Eerst naar het ziekenhuis in St George, de hoofdstad, maar je moest doorverwezen worden door een arts. Ik kwam bij een vrolijke gezellige arts terecht, die tijdens zijn spreekuur de radio aan had staan en na het consult nog een gezellig babbeltje maakte. Hij verwees me door naar de internist die de endoscopie heeft gemaakt. Ik heb er zelf niets van gemerkt, want ik was verdoofd, maar Ivo heeft de binnenkant van mijn maag gezien en dat zag er goed uit. Deze arts vond dat er voor de zekerheid een echo van de buikholte gemaakt moest worden. Dus dat ook gedaan. Alle organen zien er mooi uit. Prettig om te weten dat alles goed is en ik geen gal- of nierstenen heb, maar wat er met mijn maag is, is dus nog niet bekend. Gelukkig gaat het sinds ik naar de dokter ben geweest weer een stuk beter, zou ik me dan toch aanstellen?

Grenada is een mooi rustig groen eiland, de mensen zijn erg vriendelijk. We hebben met een paar andere zeilers een tochtje over het eiland gemaakt. Onze gids wist veel te vertellen over planten, bomen en kruiden, dat was leuk. In 2004 heeft de orkaan Ivan gewoed en er zijn toen veel huizen verwoest en er is veel stuk gewaaid. In 2005 was er weer een orkaan van iets mindere kracht en dat terwijl er voor 2004 in 1955 voor het laatst een orkaan was. Grenada is een kruideneiland, maar vooral een nootmuskaat eiland. Nootmuskaat groeit in vruchten aan bomen en om de nootmuskaat zit foelie. Ivan heeft 95% van de nootmuskaat bomen vernield. Bij een ouderwetse nootmuskaatboom duurt het erg lang voordat er vruchten aankomen, maar men heeft nu een nieuwere soort geplant waarbij men in 4 jaar weer nootmuskaat krijgt en de wortels dieper de grond in gaan. Verder verbouwt men cacao, en heeft men kaneelbomen, waarbij de kaneel van de schors komt.
Onze gids wist tijdens het tochtje apen te lokken met bananen, het zijn mona apen begreep ik. Loverboy, één van de apen, was oud en hij at uit de hand.
We zijn naar een rumfabriek geweest waar de rum nog op ouderwetse wijze gemaakt wordt. Rum wordt gemaakt van suikerriet waarbij men in deze fabriek het riet dat overblijft na het persen, gebruikte om de oven mee te stoken voor de eerste verhitting van het vocht. Als de rum minder dan 75% is gaat deze weer terug de distilleerderij in. Natuurlijk hebben we de rum van 80% geproefd, maar ik vond deze zonder toevoeging van water niet te drinken.
St George is trouwens een mooie stad, het ziet er leuk uit.

Omdat ik me ongelukkig ga voelen als ik nog niet gedoken heb in de buurt van mooie duikstekken, moest ik toch nog even 2 duiken maken. Dat was weer heerlijk. Ondertussen was Ivo lekker met z´n (windmolen)paal bezig.

Na een dikke week Grenada zijn we weer verder getrokken. Tussen Grenada en St Vincent liggen allemaal eilanden, de Grenadines. Een paar van deze Grenadines horen nog bij Grenada, waaronder Ile de Ronde, een erg klein eiland waar iets van 20 mensen wonen, Carriacou en Petit Martinique.
Op de meeste ankerplaatsen liggen toch al snel 40 boten, vooral als het een grote baai is met allerlei voorzieningen. Maar bij Ile de Ronde waren we de enige boot. Er stond ook een beetje deining, maar het was verder een erg mooie plek. We zijn naar de verlaten strandjes gesnorkeld.
Alleen op een ankerplaats liggen heeft ook zo z´n nadelen en je hoort nog wel eens verhalen over mensen die overvallen worden. Toen wat jongens in een bootje een beetje in de buurt kwamen en het niet duidelijk was wat ze deden heeft Ivo het keukenmes tevoorschijn gehaald, en was klaar voor de verdediging. Er was gelukkig niets aan de hand.

Daarna één nachtje in Carriacou en toen naar Sandy island, een strookje wit zand met een rif dat voor Carriacou ligt, een erg mooie plek. Hier hebben we onze Goede Vrijdag doorgebracht. Het snorkelen was er leuk, we zwommen tussen scholen kleine visjes. De ochtend voordat we het anker ophaalden kwam er een dwars getuigde driemaster aangezeild. Het leek een ouderwets schip, maar het bleek de Maltese Falcon te zijn die vorig jaar in allerlei zeilbladen heeft gestaan. De Nederlander Gerard Dijkstra heeft het zeilplan bedacht. Het schip streek de zeilen, die via een druk op de knop in de mast rollen. Het was een mooi gezicht. Toen we gingen uitklaren bij Hillsborough op Carriacou lag de Maltese Falcon voor anker en de kapitein was voor ons om in te klaren.

Dezelfde dag naar het eiland Union gezeild. Dit eiland hoort bij St Vincent en de Grenadines. We moesten inklaren bij het vliegveld, een airstrip van een halve kilometer waar af en toe propellervliegtuigjes landen en opstijgen met een stuk of 20 inzittenden.
De douanebeambte was een erg sacherijnige man, maar gelukkig was de man bij immigratie weer een stuk vriendelijker. We zijn meteen na het inklaren naar Palm island gevaren, wat een mijl vanaf Union ligt. Daar lagen we mooi achter een koraalrif voor anker. We hebben die dag 4 eilanden gedaan, een record.
We wilden de Pasen bij de Tobago Cays zijn en zijn er de 1e Paasdag heen gezeild. Het zijn 4 onbewoonde eilandjes die achter Horse shoe reef liggen, een hoefijzervormig rif dus. Het water is er helder blauw en turkoois en het ziet er prachtig uit. Wij waren niet de enige die dit plekje uitgekozen hadden voor de Pasen. Er lagen meer dan 40 boten achter het rif, maar gelukkig zag Ivo dat we op een plek achter het rif konden liggen waar niemand in de buurt lag. Je ziet hier aan alle kanten eilanden liggen, erg leuk. We hebben tijdens het snorkelen in de buurt van het rif op 1,5 meter diepte 2x een verpleegstershaai van ongeveer 1.70 meter gezien. Hij kijkt je aan en zwemt dan rustig weg, een mooi gezicht. Verder hebben we een mooie pijlstaartrog naast onze boot bekeken, die rustig in de zandbodem aan het wroeten was. Het is echt een plek voor snorkelen, want je ziet er van alles.

Op 3e paasdag hebben we Ivo´s 60ste verjaardag gevierd. Ik had een vlaggetje met 60 erop voor hem gemaakt, die hij in de mast gehesen heeft. We hadden in Nederland zijn verjaardag al een beetje gevierd en Ivo vond het leuk om met z´n tweeën zijn verjaardag op zo´n mooie plek te vieren.

We zijn sinds gisteren in Bequia, een mooie Grenadine die onder St Vincent ligt. Even verse groente en fruit kopen e.d. en wachten op goede wind om een flinke tocht naar het noorden te maken.

  • 13 April 2007 - 22:33

    Petra:

    Ivo proficiat! Wat een heerlijk verhaal en en wat een prachtige foto's weer!
    Jammer dat de foto's van Fenneke's maaginhoud er niet bijzaten. Fenneke ik hoop echt dat je je maar aanstelde. Liefs. Petra en Ruben

  • 15 April 2007 - 20:51

    Didi:

    Gefeliciflapperdeflap Ivo met je 60ste verjaardag, lijkt mij heerlijk om dat zo te kunnen vieren.
    En leuk verhaal weer Fenneke, doet mij weer even terugdromen naar vakanties die ik zelf heb gemaakt zoals met die apen. Leuk is dat!
    Ik hoop dat het goed is met je maag, zou toch niet verwachten dat jij daar stress hebt op je bootje... Ik heb zelf ook een keer zo'n onderzoek gehad hier in Nederland wordt je dan rustig niet verdooft (alleen je keel dan), geen pretje kan ik je melden...
    Hopenlijk lijven je klachten verder weg.. knuffels uit Durgedam

  • 15 April 2007 - 21:08

    Stephen:

    Heej Zwoegers!
    Klussen en duiken....Best niet makkelijk allemaal...
    Wij zijn ook weer 's in het klussen gedoken. Na de schouw, de schuur en hut dak is nu die boot die Ivo me aan heeft gesmeerd aan de beurt. Wilde de binnenkant in de derrie zetten maar het bikken was een gebed zonder end vonden mun maatje Henk & ik.
    Ik ga vermoedelijk voor een (west)fries straal/coatingbedrijf voor ettelijke duizenden euries. Maar dan wel met 10 jaar garantie of zo... Je hoort nog wel!

    Bedankt & Geluk!
    &...

    Klusze!

  • 20 April 2007 - 11:59

    Petra Van De Griendt:

    Hoi Fenneke en Ivo,

    Wauw, wat een belevenissen allemaal. Echt een andere wereld dan hier! Al was het Paasontbijt en de Puzzeltocht toch ook leuk hoor! Met mooi weer erbij, dus wat wil je nog meer (ja okee, zeilen in verweggistan net als jullie, dat lijkt me dan ook wel weer leuk). Ivo nog gefeliciteerd met je verjaardag. Nou luitjes, veel plezier weer en ik kijk uit naar het volgende verhaal met mooie (duik) foto's!

    Groetjes Petra

  • 27 April 2007 - 06:52

    Archibald:

    Gefeliciteerd met je 60-ste Ivo. We hebben een straffe borrel op jullie gezondheid gedronken. Met slecht gevolg. Komen jullie klachten niet van de drank??
    Ben benieuwd naar de foto's van de Bahama's. Houdt het weerbericht in de gaten. Groeten Yolande en Leo.

  • 08 Mei 2007 - 14:00

    Astrid:

    Dag Fenneke,
    Ik hoorde van Sandra (collega) dat jij met de boot voor Tobago had gelegen. Ik heb daar net een maand liggen limen naar goed gebruik van de lokale bevolking. Dus ik snel jouw foto's bekeken. Wat grappig om jouw foto's te zien van mijn eiland! Ik zag dat je ook op La Graciosa bent geweest, ook een favoriet van mij.
    Nog een hele goede reis en groeten van je collega Astrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ivo en Fenneke

Met onze zeilboot Rebel zijn we van juni 2006 vertrokken. Eerst naar het zuiden in Europa en Noord Afrika. Daarna overgestoken naar de Carieb en naast de Carieb hebben we aan de Oostkust van de VS en Canada allerlei mooie plekken bezocht. In 2011 zijn we vanaf St Maarten via de Azoren, Ierland en Engeland weer terug gezeild naar Nederalnd. Vanaf november 2019 zijn we 3,5 maand door Nieuw Zeeland getrokken met een tot camper verbouwde Toyota Hiace bus. We hadden de bus gekocht en zijn er mee door het Noorder- en Zuidereiland van Nieuw Zeeland getrokken. We hebben een prachtige reis gehad. Toen we terug wilden reizen naar Nederland was Covid-19 uitgebroken en konden we nog net op tijd thuis komen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1035
Totaal aantal bezoekers 431407

Voorgaande reizen:

26 November 2019 - 20 Maart 2020

Reis door Nieuw Zeeland

27 Juni 2006 - 30 September 2011

Zeilreis 2006/2011

Landen bezocht: